Je bent hier
Home > Bizz-Mommy > Interview: Tanya Wilgenburgh

Interview: Tanya Wilgenburgh

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Pin It Share 0 0 Flares ×

Nadat ik al enige tijd het voorrecht heb gehad voor mommyonline te mogen schrijven en inspirerende mama’s heb mogen intervieuwen kwam ik nu een mama tegen die zelf haar verhaal zo duidelijk en inspirerend kon vertellen dat ik persoonlijk vond dat ik dat zeker niet beter kon doen. Daardoor heb ik de keuze gemaakt om haar verhaal te laten zoals het is en haar hierbij zelf het woord laat doen. Jullie mogen zelf beslissen of die keuze juist is geweest!

Ik ben Tanya van Wilgenburgh, 37 jaar, getrouwd, 2 kindjes van 3 en 1.5 en zwanger van nummer 3 (een meisje).

Voordat ik moeder werd was ik een aantal jaren fullltime management consultant en trainer en in de laatste jaren meer intern gericht op personeelszaken. Ik heb na mijn opleidingen een aantal jaren in het buitenland gewerkt en gewoond en ben vanaf 2001 weer in Nederland ‘geland’. In dat jaar heb ik ook mijn huidige man leren kennen, dus mijn drang in het buitenland te zijn was toen ook meteen verdwenen.

Toen ik na de geboorte van mijn dochter weer (parttime) aan het werk ging, had ik daar weinig moeite mee. Ze werd opgevangen door familie en alles liep eigenlijk op rolletjes. Na mijn 2e vorig jaar werd dit gevoel opeens heel anders. Ten eerste vond ik de gezinsuitbreiding gewoon pittig; met 1 kind ben je een stel met een kind, met 2 kinderen ben je echt een gezin. Met de hond naar het bos gaan werd opeens een uitdaging, dat soort dingen. Natuurlijk went het allemaal heel snel, maar terug op mijn werk stond dat me opeens erg tegen. Ik heb toen besloten om voorlopig thuis te blijven voor de kindjes.

Ik kan echter niet zonder projecten en uitdagingen (hoewel het hebben van kinderen al een aardige uitdagin op zich is) en er speelde al een mogelijkheid om iets met de Milk Bands borstvoedingsarmbanden uit de USA te gaan doen. Deze borstvoedingsarmband vond ik een keer bij toeval en heeft mij in mijn 2e borstvoedingsperiode echt heel goed geholpen. Ik vergat echt steeds aan welke kant ik nu moest beginnen en hoe lang de voedingen duurden. Dit had mij in mijn eerste borstvoedingsperiode al een borstontsteking bezorgd. Deze armband is heel licht en handig in gebruik en is echt een super geheugensteuntje. Mijn kraamverzorgster was ook meteen enthousiast en belde me een keer of ze er ‘een aantal kon inkopen’. Zo is dat balletje gaan rollen aangezien er nog geen importeur voor de benelux was. Die contracten ben ik toen aangegaan en zo was er opeens een ‘eigen bedrijf’ geboren. Wat is begonnen als een klein project is nu aan het uitgroeien tot een heel leuk bedrijf. In een jaar tijd heb ik de markt een stuk beter leren kennen, leuke contacten opgedaan, nieuwe producten gespot en als label toegevoegd aan het assortiment. En er ligt nog vanalles in het verschiet.

Het leuke aan deze manier van werken is dat het helemaal van jezelf is. Elke beslissing heeft direct invloed op je bedrijfsvoering en je moet alles op je eigen gevoel en inzichten doen. En natuurlijk is het heel fijn om je eigen baas te zijn en je eigen tijd in te delen.

Het leuke aan mijn producten vind ik vooral dat ze nieuw en vooruitstrevend zijn. De Milk Bands borstvoedingsarmbanden en de Udder Covers voedingsschorten zijn bovendien ook nog eens heel erg borstvoedingsgericht. Borstvoeden is natuurlijk iets heel moois waar ik zelf ook heel erg achter sta. Ik heb mijn eigen kinderen ook beide borstgevoed en daar ben ik heel blij mee. Ook de derde gaat weer fijn aan de borst. Met al mijn eigen hulpmiddelen gaat dit ook vast en zeker weer helemaal goed komen. Het vooruitstrevende aan de Udder Covers is dat het een hulpmiddel is waar heel veel borstvoedende vrouwen behoefte aan hebben (zo blijkt uit een onderzoek dat ik samen met een relatie heb uitgevoerd), maar wat door ‘borstvoedingskenners’ in het begin veelal werd gelabeld als het verstoppen van je kind tijdens het voeden. Ik zie het zelf veel meer als een hulpmiddel om je kindje af te schermen en rustig te voeden. Je merkt nu dat de markt gaat wennen aan dit product en ook borstvoedingsorganisaties de voordelen van dit product gaan zien en verkondigen. Ik vind dit heel positief en ook leuk dat ik met mijn label zo vroeg van de partij was. Ik geloof graag dat ik mijn steentje heb bijgedragen om dit hulpmiddel voor borstvoedend Nederland in een positief daglicht te zetten.

Naast dit distributie bedrijf, HetWitteHuis babyartikelen, heb ik ook een eigen verkoooppunt: smartmama.nl. De naam smartmama sprak mij erg aan omdat het echt past bij de slimme en handige producten waar ik altijd naar op zoek ben. Onder deze naam ben ik een eigen info site en webwinkel begonnen voor de consument. Omdat ik het groeiend aantal verkooppunten van mijn producten niet teveel in de weg wil zitten is dit een heel low profile webwinkel. Echter heb ik momenteel ook producten waar ik nog niet meteen distributeur van kan worden, maar wel exclusieve verkoopprechten voor heb. De Shower Hug bijvoorbeeld is alleen te koop bij smartmama.nl. Het is een doucheband voor pijnlijke borsten, zodat je geen last hebt van de harde douchestralen. Ook voor je buik is het lekker na de bevalling wanneer je een keizersnee hebt gehad. Het wordt nu dus tijd voor een mooiere site, een logo etc. Met het logo voor smartmama ben ik zo tevreden dat ik het graag door wil trekken naar mijn hele bdrijf. Daarom ga ik vanaf 1 januari helemaal verder onder de naam Smartmama (Trading BV) en vervalt de naam HetWitteHuis.

Naast de borstvoedingsgerichte producten ben ik nu ook verder aan het gaan met andere producten en labels. Met draagdoeken bijvoorbeeld. De focus ligt op nieuw slim en handig, vanaf zwangerschap tot schoolgaand. Zo kan ik wel breed in de rondte blijven kijken, maar toch met een focus. Plannen zat en lekker bezig blijven!!

Mijn tips voor een (online) business in de babymarkt of welke markt dan ook: hou er rekening mee dat iedere markt geregeerd wordt door de grote merken. Zorg daarom voor een goede focus op wat je wilt bereiken met jouw bedrijf. Zorg voor een persoonlijk contact en een goede service. Zo sneeuw je niet onder. Doe iets met (een) product(en) waar je zelf echt achter staat zodat je altijd net dat stapje extra ervoor gaat en blijf jezelf uitdagen om het net iets anders te doen. Zo blijf je creatief en dat straal je uit met je bedrijf.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Pin It Share 0 0 Flares ×

2 thoughts on “Interview: Tanya Wilgenburgh

  1. Een heel mooi en inspirerend interview.
    Heel goed geschreven Tanya 🙂 Het is natuurlijk een pluspunt als je als verkoper ook daadwerkelijk je eigen producten uitgeprobeert hebt. Ik denk dat je dan beter je klanten van dienst kan zijn
    Succes met je bedrijf!

    Cindy: wat mij betreft een goede keuze om het interview zo te laten 🙂

  2. Knap van je, dat je met 2 kleine kinderen en misschien al je 3e kindje, of nog onderweg. Dit bedrijfje hebt opgezet. Goed dat je het weet te combineren. Succes verder.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Top
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Pin It Share 0 0 Flares ×