Je bent hier
Home > Columns > De pedagogische tik

De pedagogische tik

Vrijdag 3 juni. De Telegraaf, Wat U Zegt-rubriek. Ik citeer een zin van een briefschrijver: ‘Onderwijzer zijn is geen beroep maar een roeping. Ik ben van mening dat een leraar indien nodig best een corrigerende tik mag uitdelen, want tenslotte is hij in principe plaatsvervangend ouder.’

Dit triggerde me direct om na lange twijfel toch eens een blog te wijden aan dit gevoelige onderwerp. Een blog waarmee ik geheid – hoe toepasselijk – mensen voor het hoofd ga stoten, en zodanig dat ik acuut word ontvriend. Of ik maak er juist nog meer vrienden mee, wie zal het zeggen.

Hoe dan ook. Het eerste wat er in mij opkwam toen ik deze zin las, was: deze meneer moet haast wel zelf ooit een enorme dreun op zijn hoofd gehad hebben. Met een lichte hersenbeschadiging tot gevolg. Wie denkt deze meneer wel wie hij is? Wat is dat voor jaren 50-mentaliteit? Als er al een tik aan mijn kroost wordt uitgedeeld (wat ik niet doe, nooit heb gedaan en ook nooit zal doen), dan is het aan mij. Van een leerkracht verwacht ik dat hij zich enkel bezighoudt met rekenen, schrijven, dictee enzovoorts. Niet met de opvoeding van onze kinderen. Dat is aan ons, aan de ouders.

Natuurlijk is een onschuldig tikje op de vingers als het kind herhaaldelijk een aansteker pikt, dan wel een kleine pets op de kont als het zich als een verwend mormel gedraagt, iets heel anders dan een beuk in het gezicht of een stomp in de maag die om de haverklap gegeven wordt om niets. Ik begrijp dan ook heel goed dat het ooit zo veelbesproken verbod op de pedagogische tik veel uiteenlopende reacties oproept. Maar dat verbod is echt zo slecht nog niet. Het is een bescherming voor kinderen tegen ouders die niet weten waar die grens ligt. En dat zijn er jammerlijk genoeg een heleboel. Elk jaar zijn meer dan 100.000 kinderen van 0 tot 18 jaar slachtoffer van kindermishandeling. Dat komt neer op minimaal 1 kind per klas van 30 leerlingen (bron: rijksoverheid.nl).

Ik ben van mening dat er tal van andere manieren zijn om te straffen. Wat is er mis met het aloude op de gang zetten, schorsen, schriften volkalken met ‘Ik heb straf’ of nablijven? Nu hoor ik veel mensen al denken: Ja, maar ik heb ook wel eens een tik gehad en ik ben er niet slechter van geworden. Welnu, mijn ouders hebben mij groot gebracht zonder ook maar ooit één tik te hebben uitgedeeld. En wat denk je? Ik ben er óók niet slechter van geworden! Ook mijn handen kunnen gaan jeuken van schreeuwlelijkerds, wanstaltige objecten die lopen te tieren, vloeken, sissen of muiten. Maar het ook werkelijk dóen is de gemakkelijkste weg die er bestaat; een gewoonte die alleen maar op korte termijn werkt.

Als een volwassen vrouw ‘slechts een heel zacht tikje op haar vingers’ krijgt door haar man, zal nagenoeg iedereen dit belachelijk vinden. Waarom wordt het dan wel geaccepteerd bij kinderen?
Wat mij nog het meest tegen de borst stuit, is dat veel voorstanders van de pedagogische tik vaak doen alsof het dé oplossing is voor alle problemen. Ja, maar. Ja, maar. Ja, maar. Alsof er geen enkele andere, betere oplossing bestaat. Die zijn er natuurlijk wel, maar dat is meer gedoe, vergt meer tijd en geduld en daar hebben de tik-uitdelers volgens mij gewoon stiekem geen zin in. Een pets is gemakkelijk en geeft snel resultaat. Dat het op lange termijn wel eens averechts kan werken, of dat het op den duur gewoon helemaal geen effect meer heeft, dat komt niet in ze op. Want wat komt erna, als blijkt dat zo’n draai om de oren daadwerkelijk niet meer werkt?

Zo heb ik ooit en filmpje gezien waarin een moeder haar nakomelingen al mepte als zij hun vork verkeerd vasthielden. Ze tikte, petste en hengstte erop los alsof het een lieve lust was. Hoe kun je je kinderen op deze manier óóit nog leren dat zij niet mogen slaan, als je zelf niet anders doet? En als je zo veel tikken moet uitdelen, steeds weer opnieuw, dan wérkt het kennelijk niet!

Wat zouden de voorstanders van zo’n tik vinden van het idee om voortaan geen bekeuring meer te krijgen van oom agent, maar in plaats daarvan een ‘pedagogische tik’? Een tik voor te hard rijden, een mep voor als je dronken achter het stuur zit. Zoals sommige kinderen het bloed onder je nagels vandaan weten te halen, zo zijn er ook nogal wat ‘volwassenen’ die zich eveneens weten te misdragen. Volwassenen die zich gedragen als kleuters. Moeten we hen dan ook maar een pets voor de billen geven? Krijgen kinderen geregeld en tik omdat ze onhandelbaar zijn, of zijn ze onhandelbaar juist omdát ze geregeld en tik krijgen? Het zijn vaak juist degenen die geregeld een schop onder hun kont krijgen en die desondanks (of misschien wel juist daardoor) toch steeds opnieuw onuitstaanbaar doen.

Natuurlijk is ieder kind anders; wat bij de één werkt kan bij de ander totaal geen effect hebben. Maar dat er talloze andere manieren zijn om een kind iets bij te brengen, is voor mij geen onzin, maar een vaststaand feit. En niemand, maar dan ook niemand, kan me overtuigen van het tegendeel, met geen enkel excuus of argument.

Ja, ik geloof in straffen. Soms mag het niet streng genoeg zijn. Kinderen moeten weten waar de grens ligt. Maar volwassenen moeten dat ook weten. Ik geloof niet in slaan, tikken, meppen of hoe je het ook noemen wilt. Slaan vind ik een teken van onmacht, gemakzucht en kortzichtigheid.
Rest mij nog één ding te zeggen tegen meneer de briefschrijver. Schrijven is geen beroep, maar een roeping. Ik ben van mening dat u, indien nodig, best eens tegengesproken mag worden. En op deze wijze doe ik derhalve een beroep op u. Als er al iemand gecorrigeerd moet worden, dan bent u dat. En snel!

©Bron Afbeelding: http://blog.seniorennet.be

Yvonne van der Wal
Hoi! Ik ben Yvonne (1975), moeder van twee kinderen, auteur van drie boeken en ik ben naast schrijven tevens dol op alles wat met beauty en make-up te maken heeft. Hier kan ik deze passies mooi met elkaar combineren!
http://www.yvonnevanderwal.nl/

10 thoughts on “De pedagogische tik

  1. onze zoon 3 jaar ,heeft adhd-odd ,gilles de la tourette en een verstanelijke beperking .
    hij doet de hele dag door dingen die niet mogen ,,wij zijn continu bezig om uit te leggen waarom iets niet mag en draaien het negatieve om naar iets positief ,dit vreet energie, en eerlijk is eerlijk af en toe zou je hem wel es een corrigerende tik willen geven maar dit gebeurt dus absoluut niet en wij zouden het dan zeker ook niet van een ander in dit geval een leraar pikken!!!

  2. Het slaan van je kinderen is toch wel een teken van zwakte en onmacht.
    Natuurlijk heb ook ik weleens mijn kinderen een tikje gegeven, maar dat wil zeker niet zeggen dat ik een voorstander ben van het slaan van kinderen. En het moet ook geen gewoonte zijn. Dat je je kinderen om alles moet slaan. Slaan is geen oplossing voor wat dan ook. Het is veel effectiever om je tijd te nemen en verbaal de strijd met je kind aan te gaan, vertellen en uitleggen waarom zijn/haar gedrag niet getolereerd wordt. Dit vergd welliswaar veel meer geduld, dat weet ik uit ervaring, maar op lange duur veel effectiever 🙂
    Wij weten allemaal dat kinderen je gek kunnen maken, maar ik geloof dat slaan niets oplost.

  3. Ik ben het met Kristel en Jessica eens en in principe ook met Yvonne, hoewel ik wel vind dat een deel van de opvoeding ook op school moet gebeuren; of eigenlijk gebeurt dat automatisch en dus moeten de leerkrachten daar wel op inspelen. Als een kind gepest wordt, moet de leerkracht hier bijvoorbeeld wel wat mee. En als er ander intolerabel gedrag plaatsvindt, dan moet de leerkracht de kinderen ook duidelijk maken dat het intolerabel is en waarom. Maar uiteraard niet door ze te slaan!

  4. Trenke, ja in die zin ben ik het ermee eens, dat een leerkracht altijd wel voor een deel te maken heeft met de opvoeding van leerlingen. Ik bedoelde er eigenlijk meer mee dat er nogal eens wat ouders Zijn die maar wat graag de opvoeding aan de leerkrachten overlaten. Waar ze zelf tekort schieten of geen tijd of zin in/voor hebben, dat mag de leraar weer opknappen. Ik vind dat de basis altijd bij de ouders moet liggen en de leraar zou het hooguit moeten (kunnen) bijsturen waar nodig. Maar zeker niet als plaatsvervanger van de ouders. En dan al helemaal niet met een tik uiteraard. Dat doet ie maar bij zijn eigen kinderen! 😉

  5. Voorop gesteld ik ben het helemaal met je eens!

    Ik ben onderwijzer en ben blij met ouders zoals jij maar helaas zijn er ook ouders bij, op het moment meerendeel, die de opvoeding aan school over laten! Kinderen die zonder ontbijt op school komen, al om half 8 er staan en maar met de juf mee moeten omdat mams moet werken, eerder uit school gehaald worden omdat ze privetennis les hebben, niet willen dat hun kind huiswerk krijgt omdat het kind het al zo druk heeft en zo kan ik nog wel uren door gaan. Onderwijzer moet inderdaad een roeping zijn, zeker nu, maar blijf van mening dat het kinderen van anderen zijn en daar hoor je met je vingers vanaf te blijven. Of jij nu wel of niet voorstander van de opvoedende tik bent.
    Tuurlijk jeuken je handen wel eens, maar nogmaals, het blijft een kind van een ander. Waar ligt de grens anders?

    Ik denk dat ouders eens moeten gaan beginnen met concequent zijn i.p.v. opvoedende tik. Tegenwoordig vliegen ouders met kids van hot naar her, aan tafel eten is er neit meer bij en als het kidn maar hard genoeg schreeuwt krijgt hij/zij zijn zin wel want stel je voor dat je 5 minuten moet besteden aan je kind om uit te leggen waarom iets wel of niet mag.
    Ik denk dat als we weer eens beginnen met echt opvoeden i.p.v. kinderen nemen omdat het hoort, we al een stuk verder zijn en de opvoedende tik bij de jaren 50 kan blijven!

  6. Mijn ouders lieten me, mezelf een keer subtiel voelen hoe warm de kachel was en mijn kinderen hebben allebei uit ervaring geleerd (natuurlijk nadat ik ze er uitvoerig voor had gewaarschuwd) dat het aanraken van de schrikheining om de paardenwei, een pijnlijk (docht ongevaarlijke) ervaring is. De beste les is om het zelf te ondervinden, dat vergeten ze hun leven niet meer.

  7. slaan is het tonen van je eigen onmacht en heeft niks met het kind te maken maar met de ouder zelf .
    mijn jongste is nog heel jong mijn oudste 7 heeft nog nooit een tik gehad .
    en als ze er alleen zou krijgen moet ik er niet achter komen dat het van een leraar of lerares komt .!

  8. Ik vindt het niet kunnen als je over de knie gaat.
    Het doet zelfs hardtstikke zeer waarschijnlijk!!
    en het is gemeen.
    maar als je kind steeds stout is dan mag het van mij wel.
    maar dan wel maar een paar tikjes!!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Top