Je bent hier
Home > Columns > Column | Met ¼ van de uitleg, ½ makkelijker!

Column | Met ¼ van de uitleg, ½ makkelijker!

Ruud heeft een blad met oefensommen mee naar huis die hij morgen, gemaakt en wel, in moet leveren bij de juf. Op het blad een twintigtal breuken. Bijvoorbeeld; hoeveel is 6/7 van 63. Achterop het blad staat de manier waarop ze op school willen dat hij het uitrekent. Het mag dan voor mij erg lang geleden zijn dat ik dit soort sommen moest oplossen, ik kan het nog steeds, gelukkig! Nu alleen nog even aan mijn zoon uitleggen hoe het moet. Gezien de uitleg op de achterkant van het blad doen ze op school ietsje moeilijker dan ik mezelf aangeleerd heb. Tja, ik was al redelijk snel in het bedenken van beknopte berekeningen om het mezelf makkelijker te maken maar het is natuurlijk de bedoelingen dat mijn zoon het hoe en waarom van de berekening begrijpt. Oké, op de manier van school dan maar…

Kijk Ruud, dit is een cirkel. Boven de cirkel zet je 63 en je verdeelt de cirkel vervolgens in 7 stukken… als je het eerlijk verdeelt, hoe groot is dan ieder stuk? Juist ja, 9. Maar je moet niet één maar 6 stukken hebben nietwaar, 6 van de 7 toch? Dus dan doe je 6 x 9 en dat is? Juist, 54 dus hoeveel is 6/7 van 63?
Ruud heeft keurig mee zitten rekenen met de cirkel en het verdelen in gelijke stukken, hij heeft keurig de goede antwoorden gegeven maar door het hele gedoe eromheen is hij de oorspronkelijke som totaal vergeten en kijkt me dus ietwat waterig aan. “6/7 van 63, huh?”

“Ruud dat hebben we net uit zitten rekenen,” zeg ik verbaasd vanwege de niet begrijpende, licht onnozele blik in zijn ogen.
Ik moet toegeven dat ikzelf ook licht verbaasd was dat ze 3 A4tjes nodig hebben om een paar simpele breuken aan kinderen van 11 jaar uit te leggen. Het hele verhaal eromheen maakt de vrij simpele sommen een stuk ingewikkelder juist door er zo’n onnodig lang verhaal aan te wijden. Als je, je dan ook nog bedenkt dat mijn zoon een onvoldoende voor begrijpend lezen heeft dan is deze cirkel in mijn ogen in ieder geval hartstikke rond.
“Kom Ruud, we doen het op mama’s manier, zonder cirkels en gewoon met cijfers. Kijk jongen, als je uit moet rekenen hoeveel 6/7 van 63 is dan reken je eerst uit hoeveel 1/7 is dus deel je 63 door 7 en dat doe je vervolgens keer 6 en het getal wat daar uitkomt is je antwoord. Dus hoeveel is 6/7 van 63?” Ruud rekent hardop…63 : 7 = 9 en 9 x 6 = 54, 54 is het antwoord mama.”

Op wat slordige hoofdrekenfoutjes na maakt mijn zoon de rest van de breuk-sommen moeiteloos. Zonder die omslachtige lap tekst aan uitleg is er geen kunst aan om het te begrijpen. In het geval van mijn zoon werkt zo’n lap tekst in ieder geval averechts, dan ziet hij door de bomen het bos niet meer. Aan mij dus de nobele taak om voortaan eerst de overtollige bomen te kappen voordat ik mijn zoon het bos in stuur…

Karina Andeweg
Ik ben Karina Andeweg en moeder van twee kinderen; Ruud (3 maart 2003) en Maaike (28 februari 2007). Het is mijn streven om het leven niet al te serieus te nemen en er niet te zwaar aan te tillen. In mijn columns hoop ik regelmatig een lach en soms een traan van herkenning op jullie gezicht te kunnen brengen en gun ik jullie een kijkje in mijn leven..

3 thoughts on “Column | Met ¼ van de uitleg, ½ makkelijker!

  1. Ja elk kind leert ook op zn eigen manier.
    De een vind het voorbeeld van de juf wel erg prettig maar er zijn er genoeg die t toch anders willen.
    Zelf hield ik daar wel rekening mee toen ik nog voor de klas stond..

  2. Iedereen heeft zijn eigen manier om iets te leren eh, dus ik geloof niet in ‘one way works for all’. Goed dat je hem zo begeleidt en helpt de makkelijkste manier te vinden voor hem!

  3. Zo zie je maar weer. Soms moet je een kind dingen op een ander manier uitleggen zodat ze het goed begrijpen. Er zijn verschillende wegen naar Rome.. of niet…. 🙂

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Top