Home > Headlines > Black Panther Review

Black Panther Review

Als er een film is waar ik voor dit jaar echt naar uitkeek was dat Black Panter zeker wel. Al vanaf het moment dat ik hoorde dat er een film over Black Panther aan zat te komen was ik super- super-benieuwd. Als Marvel-fan was ik enorm benieuwd hoe deze film uitgewerkt zou worden. Naar het complete verhaal dat zich in Wakanda afspeelt en de rol van Lupita. Afgelopen week vond er een persvoorstelling plaats en natuurlijk moest ik wel mijn agenda vrijmaken om bij deze vroege voorstelling aanwezig te zijn. Vanzelfsprekend geef ik al te graag mijn mening over Black Panther. Benieuwd? Lees dan gauw verder…

Marvel’s Black Panther gaat als het ware verder waar Captain America: Civil War geëindigd is maar dan vanuit het oogpunt van T’Challa. Als je Captain America: Civil War nog niet gezien hebt, zou je dat eventueel eerst kunnen doen. Niet zozeer omdat dit nodig is om Black Panther te snappen maar zodat je tot bepaalde achtergrond informaties beschikt.

De Black Panther was de eerste donkere superhero van Marvel en verscheen voor het eerst in 1966 in de Fantastic Four nummer 52. Hier werd hij niet als held maar als slechterik neergezet. Sinds die tijd is Black Panther enorm in populariteit gegroeid dat er anno nu een volledig film over hem, als superheld, gemaakt is.

Het verhaal

In Captain America: Civil War zagen we nog hoe de koning van Wakanda in Amerika, in bijzijn van zijn zoon T’Challa, als gevolgd van een aanslag overleed. In Black Panther volgen we het (vervolg) verhaal van T’Challa die terugkeert naar huis om zijn rechtmatige plek als koning in te nemen. Al heel snel leer je als kijker dat Wakanda een teruggetrokken, technologisch geavanceerde Afrikaanse natie is. En ontdekt T’Challa dat zijn claim op de troon niet zo veilig is als hij gedacht had en moet hij letterlijk voor zijn troon vechten.
Zijn moed als koning en – Black Panther – wordt alleen op de proef gesteld door een heftig conflict met een oude vijand, dat niet alleen het lot van Wakanda, maar ook van de rest van de wereld in gevaar brengt.
Geconfronteerd met verraad en gevaar moet de jonge koning zijn bondgenoten verenigen en zijn krachten inzetten om zijn vijanden te verslaan en de veiligheid van zijn volk te waarborgen.

Black Panther

Het verhaal van Black Panther draait in grote lijnen om erfenis en het behouden van tradities. Het eerste deel van de film kunnen we zien als een kennismaking met de personages en het land zelf. Black Panther begint met een missie redding in Nigeria gelijk goed. We zien hoe T’Challa (Black Panther) een groepje gevangenen bevrijd en maken we kennis met het personage Nakia gespeeld door Lupita Nyong’o. Een spion van de Dora Milaje die overal ter wereld undercover gaat en verslag uitbrengt. We leren dat Wakanda, voor een Afrikaanse land, een technologisch geavanceerd land is dat zichzelf van de buitenwereld heeft afgeschermd. We ontdekken ook dat de bodyguards van de koning uit vrouwen bestaan die bekend staan als de Dora Milaje. Een ijzersterke legertje met wie absoluut niet te spotten valt. Het hoofd van de Dora Milaje, Okoye, is niemand minder dan Danai Gurira die je vast wel kent als Michonne in The Walking Dead. De film introduceert vervolgens de vijf verschillende stammen die er leven waaronder de boeren grensstam met aan het hoofd Daniel Kaluuya als W’Kabi (bekend uit de film Get Out). Deze stam dient als de eerste verdediging van het land. En we worden teruggenomen naar het ontstaan van de Black Panther en geschiedenis van het land. De film speelt zich, zoals te verwachten, vooral af in Afrika maar ook in Engeland en China zijn scenes opgenomen.

Zoals het een echte superheldenfilm betaamt moet er uiteraard ook een schurk zijn. De schurkenrol neemt Klaue op zich die samenwerkt met Erik, ook wel bekend als ‘Killmonger’. De rol van Erik wordt door Michael B. Jordan (van de film Creed) vertolkt, en komen we er snel achter dat hij de echte schurk van deze film is. En wat heeft hij zijn rol geweldig neergezet. Het gebeurt zelden dat ik sympathie voor een schurk krijg maar ik voelde zeker wel met Erik. Hij is niet ‘zo maar’ een slechterik maar een gebrokenheid met een verhaal. Hij wilt over Wakanda heersen en hij heeft een goede drijfveer: emotionele motivaties. Een echte superheldenfilm is zonder een goede gevecht natuurlijk niet compleet. En zo staan T’Challa en Killmonger recht tegenover elkaar om het uit te vechten.

De manier waarop Black Panther naar voren wordt gebracht is in één woord prachtig! Wat is er enorm veel aandacht aan de kostuums en sets besteed. Dit geeft de film zeker een meerwaarde! Indrukwekkend en echt prachtig hoe de Afrikaanse cultuur, ondanks dat het grotendeels computerwerk is, zo goed overgebracht wordt! In tegenstelling tot vele andere films omarmd Black Panther naar mijn idee de Afrikaanse cultuur bijzonder goed. Dit heeft absoluut de boodschap van de film flink bekrachtigd. Daarnaast hebben ze voor deze film bijzonder goede acteurs gekozen en dat is terug te zien. Wat mij betreft zijn het stuk voor stuk talentvolle acteurs die hun rollen goed hebben weten neer te zetten.
Dat gezegd te hebben wil ik verder gaan door te melden dat Black Panther niet enkel aan mijn verwachting voldaan heeft maar deze zekers ook ruimschoots overtroffen heeft. Het is een mooi verhaal dat verbazingwekkend goed gerealiseerd is. Vanaf het begin van de film word je in de wereld van Black Panther gesleurd: een wereld vol tradities, erfenis, spanning maar ook humor en liefde. Personages zijn origineel en de goede acteerwerk van de cast draagt bij dat jij als kijker in het verhaal meegenomen wordt. En natuurlijk mogen we de verschillende tracks, die gedurende de film te horen zijn, niet vergeten. Past er ook gewoon helemaal bij!

Wat mij betreft komt Black Panther, tezamen met (onder ander) Wonder Woman, op het lijstje van beste Marvel-films te staan. Wat ik persoonlijk mooi aan Black Panther vind is dat het Afrika/Afrikanen op een positieve manier belicht. Meeste films dat over Afrikanen gemaakt zijn gaan immers over de slavernij en dan is het fijn om hierin verandering te zien. Een frisse wind, als het ware. Wat mij betreft mogen er meer films van dit soort kaliber gemaakt worden.

Al met al is Black Panther een zeer boeiend film. Het blijft lastig om een bioscoopfilm te reviewen omdat je uiteraard niet te veel in details wilt gaan en zo grotendeels van de film verklapt. Maar dat Black Panther een absolute aanrader is staat vast als een muur! Moeders, neem je partner/vriendin een avondje uit en geniet samen van deze blockbuster vol Afrikaanse culturen!

Ga je de film in de bioscoop bekijken blijf dan aan het einde nog zeker zitten. Na aftiteling krijg je namelijk nog relevante beelden te zien.

Black Panther zal vanaf 14 februari 2018 in de Nederlandse bioscopen te zien zijn.

2 thoughts on “Black Panther Review