Home > Headlines > Serie Review | The Shannara Chronicles

Serie Review | The Shannara Chronicles

Niets is fijner dan onder een dekentje te kruipen met binnen handbereik een warme kop thee om te ontspannen, bij een toffe serie of goede film. Dit is zeker weten voor vele mommy’s een favoriete bezigheid. Persoonlijk kan ik hier enorm van genieten. Het is dan ook niet zo gek dat ik altijd wel naar leuke series of films op zoek ben. Onlangs ontdekte ik via een advertentie op Instagram deze serie en als een ware serieliefhebber moest ik het natuurlijk checken. Na de eerste aflevering ben ik blijven kijken en binnen enkele dagen had ik het eerste seizoen met 10 afleveringen afgekeken. Wachten op seizoen 2 hoefde gelukkig niet want ook deze is in zijn geheel, ook 10 afleveringen, te zien. Kan ik jouw deze serie aanraden? Lees gauw verder…

The Shannara Chronicles

The Shannara Chronicles is een Amerikaanse MTV originele fantasy-dramaserie die begin januari 2016 haar eerste aflevering uitzond. Het is een serieverfilming van de fantasieboekenreeks ‘Shannara’ van Terry Brooks. In deze serie volgen wij de strijd van enkelen om te voorkomen dat de wereld door demonen wordt overgenomen. Duizenden jaren na de ondergang van onze beschaving is de wereld verdeeld in de Four Lands, bewoond door elven, dwergen, trollen, gnomen en mensen. De Ellcrys is een oeroude magische Elfenboom die iedereen beschermt tegen de demonenwereld. Elk jaar wordt er onder de elfen een wedstrijd gehouden waarbij wordt bepaald welke jonge strijders dat jaar de boom mogen bewaken. Niet alleen doet dit jaar voor het eerst een meisje mee maar is het ook nog eens prinses Amberle. Tegen alle verwachting in wint zij de wedstrijd waardoor ze beschermer van de boom wordt. Wanneer de Ellcrys stervende is, komen langzamerhand de duistere krachten vrij uit hun jarenlange gevangenschap. Met elk blaadje dat valt komt er een demon uit de onderwereld vrij. Het is aan een groepje jongeren, waaronder Amberle de beschermer van de boom, om te voorkomen dat de Ellcrys sterft en demonen de wereld overnemen.

In het tweede seizoen gaat het verhaal verder. Waar het in de eerste seizoen met name om de reden van de Ellcrys draait, draait het in seizoen twee om het voorkomen dat magie verdwijnt. Maar vooral voorkomen dat de warlock lord vanuit de onderwereld teruggehaald wordt en de beschaving verwoest.

Leuk en vermakelijk

Wanneer je een liefhebber bent van fantasyseries is The Shannara Chronicles een aanrader. Het is een leuke en simpele serie om bij te ontspannen. Want ja.. zo nu en dan is er de behoefte aan een vermakelijke serie waar je verder niet veel bij na hoeft te denken. Dan is een serie als The Shannara Chronicles vol magie en demonen absoluut welkom. De serie kijkt lekker weg en weet op zijn eigen manier je aandacht vast te houden. De verhaallijn is goed te volgen maar zo nu en dan kun je wel het gevoel hebben dat er niet voldoende achtergrondinformatie wordt gegeven. Dat personages niet voldoende worden uitgediept. Naast fantasie is in The Shannara Chronicles voldoende ruimte voor drama en romantiek wat voor een fijne afwisseling zorgt. Het verhaal is leuk om te volgen en ik wilde steeds maar verder kijken, en dat kon gelukkig ook. Ja, ik was benieuwd hoe de serie zou aflopen en na het eerste seizoen was ik benieuwd welke kant de serie op zou gaan. The Shannara Chronicles is niet in de eerste versnelling blijven steken. Seizoen twee is sterker dan seizoen één en dat is eigenlijk ook niet zo gek. In seizoen twee is namelijk te merken dat de acteur zich in hun rollen meer vertrouwd voelen en dat bevordert enigszins jouw kijkervaring. Het acteerwerk vind ik persoonlijk prima en het feit dat de casting uit een stel knappe koppies bestaat doet zo’n serie uiteraard ook goed. Is de serie niets voor jou dan kun je natuurlijk ook puur kijken om je ogen de kost te geven. Daarnaast is het landschap en camerawerk prachtig. Er is overduidelijk veel aandacht aan decor en locatie besteed.

Wat mij betreft is The Shannara Chronicles wel de moeite waard om een kansje te geven. Persoonlijk vind ik het altijd wel fijn wanneer een serie erin slaagt om jou als kijker om een van de hoofdrolspelers te laten geven. Dat jij het lot van hen aantrekt. Als dat lukt heeft een serie bij mij al een pluspuntje verdiend. Als een liefhebber van fantasyseries denk ik dat je na de eerste paar afleveringen wel kunt bepalen of het daadwerkelijk iets voor jou is of niet. En is het nou zo dat je van fantasyseries niets moet hebben, dan kun je The Shannara Chronicles gerust overslaan. Er zijn immers zat series die bij jou wel in de smaak zullen vallen.

Of er wel of geen derde seizoen aan zit te komen is mij helaas nog niet bekend. Wel kan ik zeggen dat seizoen twee een open einde heeft wat dus ruimte geeft voor meer afleveringen. Ik moet zeggen dat ik wel erg benieuwd ben hoe men een frisse invulling aan de serie zal gaan geven.