Je bent hier
Home > Headlines > Instagram als Marketingsmiddel

Instagram als Marketingsmiddel

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Pin It Share 0 0 Flares ×

Instagram als marketingsmiddel, hoe te beginnen?

Als je het mij vraagt is een instagramaccount voor ieder bedrijf onmisbaar. Instagram is het grootste en meest invloedrijkste Social Media-kanaal dat we anno nu kennen. En een account hierop heeft absoluut een meerwaarde voor jouw bedrijf. In dit artikel geef ik enkele tips dat jou enigszins op weg kan helpen om een goede instagramaccount te creëren. Eentje waarmee je middels je foto’s mensen enthousiast kunt maken over jouw producten of diensten.

Ik heb inmiddels al enkele jaren een aantal instagram accounts, maar ik hield mij er eigenlijk nooit echt mee bezig. Kiekjes posten deed ik uiteraard zo nu en dan wel maar verder dan dat kwam ik niet. Sinds dit jaar probeer ik mij er meer in te verdiepen en er actief mee bezig te zien. Ik vind het immers leuk om leuke/mooie foto’s te maken en te posten en daarnaast vind ik het ook leuk om foto’s van anderen te bekijken. Omdat ik mij anno nu veel meer met Instagram bezighoud heb ik het een en ander aan mijn accounts veranderd, maar ook de wijze waarop ik gebruikmaak van Instagram is veranderd. Ik ben hierin, met name voor Missggeorgeous.nl en Nailbox.nl, veel consequenter geworden. Benieuwd naar wat ik het afgelopen periode over Instagram geleerd heb? Lees dan gauw verder…

Instagram Biografie
Ik ga ervan uit dat we aan je instagram accountnaam geen aandacht hoeven te besteden. Deze is vanzelfsprekend hetzelfde als jouw bedrijfsnaam. Laten we daarom dus maar met je account biografie beginnen. Wat moet er minimaal op komen te staan? In de biografie is het de bedoeling dat jij je onderneming kort en krachtig met woorden beschrijft. Dit kan simpele opsommingen van wat jouw bedrijf doet en waar het gevestigd is. Maar ook je e-mailadres kun je hier vermelden en vanzelfsprekend een link naar je website. Vind je het moeilijk om jouw bedrijf kort te moeten omschrijven, neem dan een kijkje bij soortgelijke bedrijven om ideeën op te doen. En vergeet vooral niet om een profiel foto (of logo) aan je account toe te voegen!

Instagramfeed
Op Instagram draait alles om het plaatsen van (Instagram-waardige) kiekjes. Om precies te zijn om het posten van mooie plaatjes, om zo een mooi geheel te creëren, oftewel een perfecte instagramfeed. Wat jij immers met je foto’s wilt bereiken is wanneer bezoekers door jouw feed scrollen, dat ze door enthousiasme haast niet kunnen stoppen met double tappen. Via je foto’s moet je mensen enthousiast maken over jouw producten en of diensten. Een mooie instagramfeed trekt simpelweg meer potentiële volgers aan. En dat is wat iedere ondernemer wilt.

Voor het creëren van een zogeheten perfecte instagramfeed zijn mooie kiekjes essentieel. Naast mooie kiekjes posten is het kiezen voor één fotostijl belangrijk. Dat wil zeggen: mooie foto’s die als geheel goed bij elkaar passen. Ga je voor een fotofilter? Bewerk dan al jouw foto’s met hetzelfde filter en kies voor één fotoformaat (vierkant of verticaal langwerpig). Hiermee ontstaat er een eenheid op jouw account. Producten op de foto zetten? Zorg ervoor dat deze goed naar voren komen, een witte achtergrond is perfect hiervoor. Maak gerust ook gebruik van props zoals bloemen om je foto wat op te leuken. Goed gekozen props zijn goede toevoegingen aan je foto en kunnen deze leuker maken, maar aan de andere kant kunnen verkeerde props een foto verpesten. Pas hier dus wel mee op en zorg ervoor dat de aandacht altijd naar je product uitgaat. Wees creatief en zet alle items zo neer dat ze er perfect op staan. Dit vergt tijd, geduld en experimenteren, maar dan heb je ook wat. Perfect gestylde foto’s zijn immers een heuse lust voor het oog en nodigt uit om jouw account te volgen.

Foto’s op instagram posten
Heb je dan na uren van experimenteren en fotograferen diverse Instagram-waardige kiekjes gemaakt dan is het tijd om deze op instagram te plaatsen. Bewerk je foto indien gewenst en maak gebruik van filters. Zelf maak ik geen gebruik van filters en bewerk mijn foto’s met photoshop. Hier verbeter ik de scherpte van producten op foto’s ietsje meer en maak ik foto’s indien nodig lichter. Instagram heeft tientallen leuke filters om te gebruiken, kies voor één filter en pas deze op al je foto’s toe. Zelf vergeet ik het naar mijn mening nog te vaak maar zet vooral een kenmerk op jouw foto’s. Jouw bedrijfsnaam is hiervoor het meest geschikt. Door jouw foto’s van naamsvermelding te voorzien wijs je als het ware anderen erop dat het jouw foto’s zijn. Bij een repost van één van jouw foto’s is de kans groter dat jij hierin getagd wordt en zo de nodige credits krijgt. Ook dit kan voor extra likes en volgers zorgen.

Hashtag op instagram gebruiken
Het gebruik van #hashtags onder je foto’s is belangrijk omdat je hierdoor jouw vindbaarheid op Instagram vergroot. Wanneer er door andere instagramgebruikers op een bepaalde hashtag gezocht wordt zal jouw foto dus ook worden weergegeven. Als je hashtags gebruikt is het van belang dat ze passend bij de foto zijn. Denk hierbij aan de producten en merken die op de foto staan. Maar ook jouw bedrijfsnaam als hashtag of een ander door jou bedachte hashtag is een slimme toevoeging. In het geval dat je een hashtag voor jouw bedrijf bedenkt is het wel zo slim deze ook in je bio te vermelden. Het gebruik van passende hashtags kan naast extra likes opleveren ook de kans op nieuwe volgers vergroten. Gebruik dus te allen tijde hashtags onder iedere post!

Naast het gebruik van #hashtags kun je ook andere gebruikers taggen. Dit doe je door een @ voor de naam van desbetreffende gebruiker te zetten, bijvoorbeeld @mommyonlinenl. Door anderen in je foto te taggen vergroot je de kans dat ze je foto gaan reposten en dat kan wederom voor nieuwe volgers zorgen.

Ook handig om rekening mee te houden op instagram
Wil je veel uit instagram halen, dan is het noodzakelijk om actief te blijven. Actief op instagram zijn wil natuurlijk niet zeggen dat je zo nu en dan enkele kiekjes moet posten. Maar meer dat je met regelmaat moet posten, indien mogelijk dagelijks. Door dagelijks te posten blijf je namelijk je volgers prikkelen en vergroot je ook de kans om door andere istagramgebruikers gezien te worden. En dus ook nieuwe volgers te krijgen.

Dagelijks posten is natuurlijk heel goed maar wist je dat het tijdstip van posten ook iets is om rekening mee te houden? Je wilt immers dat je post door zo veel mogelijk gebruikers gezien wordt. Om ervoor te zorgen dat jouw post daadwerkelijk door velen gezien wordt, zul je jouw doelgroepen eerst moeten kennen. Zijn jouw doelgroepen bijvoorbeeld jongeren dan is het raadzaam om tegen de avonduren te posten. Overdag posten kan uiteraard ook maar dit kan minder likes opleveren omdat jouw doelgroep namelijk dan nog op school zit.

Interactie op instagram is leuk. Naast likes is het ontvangen van reacties op je post een manier om even de aandacht van je volgers te krijgen. Interactie met je volgers kun je prikkelen door bij je posts vragen te stellen. Maar ook door zelf op foto’s van anderen te reageren. Hiermee vergroot jij de kans dat zij ook op jouw foto’s zullen gaan reageren. Heeft je foto een reactie gekregen dan is het goed hierop te reageren of op zijn minst de reactie te liken.

Ben jij actief op Instagram? Heb je aanvullende tips om optimaal gebruik van Instagram te kunnen maken?

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Pin It Share 0 0 Flares ×
Nicky A.
Nicky, samenwonend, trotse moeder van vijf kinderen en hoofdredacteur en blogger bij Mommyonline.nl en Beautytopia.nl. Founder Nailbox.nl. Een thirty-something watervrouw (lees: waterman), een ware nail-addict en kan van lekker vrouwelijke geuren maar niet genoeg krijgen.
https://www.mommyonline.nl

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Top
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Pin It Share 0 0 Flares ×