Home > Headlines > Movie Sunday | Beauty and the Beast

Movie Sunday | Beauty and the Beast

Sinds het moment dat ik er achter kwam dat er een verfilming van Disney’s Beauty and the Beast aan zou komen was ik meteen superenthousiast. Deze animatiefilm is een echte klassieker en wordt zonder twijfel door velen geliefd, waaronder ikzelf. Het is zo’n film die altijd bij je zal blijven. En die je na vele jaren heerlijk met je eigen dochters kunt bekijken. Wist jij overigens dat Disney Beauty and the Beast de eerste animatiefilm is die ooit voor beste beeld genomineerd is? Dat zegt heel veel over deze old goldie.

Met deze remake met echte mensen komt dit sprookje opnieuw tot leven en kunnen we het in een ander ‘daglicht’ bekijken. Mijn nieuwsgierigheid was zeker weten gewekt. En het feit dat Emma Watson (die we allemaal kennen van de Harry Potter films) Belle speelt droeg eraan bij dat ik de film zeker weten wilde zien. En inmiddels heb ik de film gezien, de 3D-versie welteverstaan.

Het verhaal

De film begint met een koninklijk bal waarin we in het kort kennismaken met de egoïstische prins. We zien hoe een oude dame de prins om een schuilplaats tegen de storm smeekt. Zij geeft aan niets anders dan een rode roos te kunnen aanbieden. Wanneer de prins de oude dame weigert te helpen verandert zij in een prachtige jonge dame en straft de prins door hem en zijn personeel te vervloeken. De prins zelf wordt in een afgrijselijk beest veranderd en zijn personeel onderdeel van het interieur. Ook zorgt de ‘heks’ ervoor dat alle herinneringen aan hen bij iedereen gewist wordt waardoor het kasteel en iedereen erin door het land vergeten wordt.

Vervolgens worden we in een klein dorpje in Frankrijk meegenomen waar we kennismaken met de jonge dame Belle. Belle is een eenvoudig meisje dat dol op lezen is en dat door medebewoners als een ‘buitenbeentje’ gezien wordt. Zij droomt van een ander leven dan het lokale leven haar te bieden heeft. En met de zelfingenomen dorpshunk Gaston trouwen, die op zijn eigenzinnige manier haar hart probeert te veroveren, ziet Belle al helemaal niet zitten.

Wanneer Belles vader op een dag te paard in de bossen verdwaalt, keert zijn paard terug naar huis. Belle besluit met behulp van het paard haar vader te gaan zoeken en belandt zo in het verloren kasteel waar zij tot de ontdekking komt dat haar vader gevangen wordt gehouden. De Beast die haar vader gevangen houdt is niet van plan hem te laten gaan. Wanneer Belle te horen krijgt dat de reden waarom haar vader gevangen gehouden wordt, het pukken van een roos is, besluit zij met haar vader van plaats te ruilen. Belle maakt vervolgens kennis met de levende voorwerpen in het huis en leert het verhaal over de vloek kennen. De vloek kan enkel gebroken worden als de prins van een ander kan leren houden en de ander van hem kan houden vóór het vallen van het laatste rozenblad. Gebeurt dit niet dan zal de prins voor altijd gedoemd zijn om een Beest te blijven en zal zijn personeel in echte meubelstukken veranderen. De levende voorwerpen waaronder Lumière de kandelaar, Mevrouw Pot en Cogsworth de antieke klok, zien in Belle de perfecte persoon om de vloek te verbreken, zij moet zich wel openstellen om verder te kijken dan het angstaanjagende uiterlijk van het Beest en wie weet van hem leren houden. Maar hoe leer je van een monster te houden?

Recensie Beauty and the Beast

Deze live-action versie van Beauty and the Beast is in zijn geheel wat mij betreft goed geslaagd. De film is zoals het origineel een musicalfilm waar ik enorm van genoten heb. Het is zeker een groot pluspunt dat deze film in 3D getoond wordt. Hierdoor is je beleving als kijker nog intenser. De film wijkt deels af van het origineel, dat was natuurlijk wel te verwachten en dat vind ik persoonlijk wel fijn. Zo is het gedeelte waar de uitvinder het kasteel binnen treedt in vergelijking met het origineel uit 1991 anders. Zijn ‘ontvangst’ is totaal aangepast. Maar ook dat hij uit het kasteel vlucht en de roos-scène waarin hij voor Belle een roos moest plukken komt in het origineel niet terug. De onderonsjes van Belle en de levende voorwerpen en scènes van de voorwerpen alleen zijn ook minder. De bekende vogelscène waarbij het beest de vogels te eten geeft is door een paardscène vervangen. Zo zijn er meer scènes die van het origineel afwijken. Uiteraard zijn beide in grote lijnen hetzelfde; de afgrijselijke en botte Beest, de vloek en Belle die het moet verbreken en natuurlijk Gaston die zowat alles op alles zet, goed of kwaad, om het hart van Belle te veroveren.

In tegenstelling tot de animatiefilm, als ik mij deze nog goed herinner, krijgen de kijkers in deze live-action film antwoord op vragen die altijd al onbeantwoord zijn gebleven. Zo kom je erachter hoe de moeder van Belle overleden is. Zien we vluchtig de moeder van de prins in haar sterfbed en krijgen we een verklaring waarom de prins zo is geworden. Maar ook krijg je een kijkje in het huidige leven van de heks. Ik kan mij niet herinneren dat deze punten in de originele animatiefilm getoond werden. Waar de animatiefilm zich vooral op de romantische ontwikkelingen tussen Belle en het Beest richt, doet deze versie een poging om antwoord op onbeantwoorde vragen te geven. Of dit een toegevoegde waarde aan de film geeft is denk ik persoonsgebonden. Zelf vind ik het wel wat hebben. Enkel dat van de heks vind ik min of meer niets toevoegen.

Wat betreft de crew ben ik van mening dat deze goed gekozen is. Emma Watson heeft haar rol als Belle, een onbevooroordeelde jonge vrouw die haar hart volgt, goed overgebracht. Het Beest is mooi op beeld gebracht. Luke Evans als Gaston vind ik erg goed, zijn grote mannelijk ego spat van het scherm. En de levende voorwerpen zijn hilarisch. En dan heb ik het nog niet over de prachtige liedjes die gedurende de film ten gehore worden gebracht.

Al met al is deze live-action versie van Beauty and the Beast goed geslaagd. Echter vind ik het origineel uit 1991 vele malen beter. Zoals ik al eerder aangaf; een groot pluspunt van deze live-action versie is dat het in 3D getoond wordt waardoor je beleving intenser wordt. Als je de film gaat bekijken dan raad ik zeker aan dit in 3D te doen. Ik ben niet in deze versie teleurgesteld, dat zeker niet, maar met een origineel zo perfect is het vrijwel onmogelijk deze te evenaren laat staan overtreffen.

Beauty and the Beast zal vanaf 29 maart in Nederlandse bioscopen te zien.

Be our guest