Home > Lifestyle > Boeken > Recensie: Kevin denkt

Recensie: Kevin denkt

9200000010155012Gail Watts is moeder van drie kinderen, en één van deze kinderen heeft asperger. Toen deze diagnose werd gesteld ging ze op onderzoek uit en schreef ze het boek Kevin Thinks. Kevin denkt is de Nederlandse versie.

De hoofdpersoon in dit boek is Kevin, een jongetje met asperger. De tekst laat zien hoe hij denkt; hoe hij de wereld om hem heen bekijkt, maar de illustraties weergeven hoe de mensen om hem heen denken. Aspergerkinderen nemen iets bijvoorbeeld al snel letterlijk en dat wordt goed uitgebeeld in het volgende voorbeeld: ‘Kevin denkt dat hij zijn eten maar beter niet kan opmaken’.  In de illustratie eronder kun je zien dat Kevin aan tafel zit met zijn ouders, die hem vertellen dat als hij nog meer bananen eet, hij zelf nog eens een banaan wordt en dat je van groenten haar op je borst krijgt. Ook het feit dat kinderen met asperger over het algemeen moeite hebben met het begrijpen van gezichtsuitdrukkingen, met name indien deze niet overeenkomen met wat de persoon in kwestie erbij zegt, wordt scherp weerspiegelt. Kevin denkt bijvoorbeeld dat zijn gele pet de mooiste is van allemaal, omdat een jongetje tegen hem zegt dat zijn pet ‘ééécht heel gaaf is’. Wat Kevin echter niet doorheeft is dat dit jongetje het sarcastisch bedoelt, want zijn blik vertelt juist dat hij het een lelijke pet vindt.

Kevin denkt is een eenvoudig leesbaar (prenten)boek dat treffend laat zien hoe kinderen met asperger de wereld om hen heen zien.  De toegankelijk geschreven tekst en de rustige, bescheiden illustraties zorgen ervoor dat het boek geschikt is voor iedereen die wil weten hoe kinderen met asperger denken, en hoe dit geregeld leidt tot misverstanden en miscommunicatie. Leerkrachten, ouders, hulpverleners, kinderen, maar wellicht ook wel bruikbaar voor de mensen met asperger zelf.

Te koop bij elke (online) boekhandel.

Yvonne van der Wal
Hoi! Ik ben Yvonne (1975), moeder van twee kinderen, auteur van drie boeken en ik ben naast schrijven tevens dol op alles wat met beauty en make-up te maken heeft. Hier kan ik deze passies mooi met elkaar combineren!