Home > Baby & Kind > Recensie Janneman Robinson & Poeh

Recensie Janneman Robinson & Poeh

Winnie de Poeh is denk ik wel bij zowel jong als oud geliefd en de meesten van ons zijn dan ook met deze malle beer en zijn vriendjes opgegroeid. De honing-liefhebbende beer met een zeer hoge knuffel-gehalte is voor vele kinderen een vriendje voor het leven. Vele animatie films (en boeken) zijn over Winnie de Poeh en zijn vriendjes gemaakt en voor het eerst is er een live action film op het witte doek te zien. Vorige week werden wij voor de speciale screening uitgenodigd en uiteraard vertel ik jullie graag meer over deze film en wat wij ervan vinden.

Het verhaal

Disney’s hartverwarmende live-actionavontuur Janneman Robinson & Poeh vertelt het verhaal van Janneman Robinson, het jongetje dat vroeger talloze avonturen beleefde met Winnie de Poeh in het Honderd Bunderbos en nu is opgegroeid tot een volwassen man die de weg is kwijtgeraakt. Het is nu aan Winnie de Poeh en zijn vriendjes om hem wegwijs te maken in onze wereld en hem te herinneren aan de liefdevolle jongen die hij ooit was.

Janneman Robinson & Poeh

De film Janneman Robinson & Poeh begint in het Honderd Bunderbos waar je als kijker beelden van het afscheidsfeestje van het jongetje Janneman te zien krijgt. Heel emotioneel nemen Winnie de Poeh en zijn vriendjes afscheid van het jongetje Janneman Robinson omdat hij naar een dure kostschool zal vertrekken. De vriendjes beseffen al te goed dat ze Janneman misschien wel nooit meer zullen zien. Maar Janneman belooft Poeh dat hij hem nooit zal vergeten.

De film neemt ons vervolgens verder door de jaren heen waar wij Janneman Robinson naar de kostschool zien vertrekken, dat zijn vader komt te overlijden, hij zijn vrouw leert kennen, hij zijn dienstplicht in het leger tijdens de Tweede Wereldoorlog vervult en tenslotte weer thuis komt. In deze jaren neemt Janneman, zoals het hoort, afscheid van zijn jeugd en veranderd hij in een volwassen serieuze man met gezin en een baan bij koffer fabrikant Winslow. Het balans in zijn leven is hij echter zo een beetje kwijt en hij is niet gelukkig. Hij moet veel werken en door zijn werk heeft hij maar weinig tijd voor zijn vrouw en dochter.

Wanneer Janneman Robinson op een dag Winnie de Poeh in Londen tegenkomt denkt hij even dat hij als gevolge van alle stress op zijn werk doorgedraaid is. Zo gebeurt het dat de oude vrienden weer met elkaar herenigd worden en Poeh beer Janneman eraan herinnert dat niets doen soms gewoon goed is. De vrienden keren terug naar het bos en moet Janneman de diertjes helpen om zich in het bos weer veilig te voelen.

Na een dagje in het bos doorgebracht te hebben keert Janneman Robinson terug naar Londen. Als zijn belangrijke papieren op ongelukkige wijze verdwijnt, gaan Poeh en zijn vriendjes, Knorretje, Iejoor en Teigetje samen met Madeline (dochter van Janneman Robinson) op avontuur in Londen om de papieren terug te brengen, want beste vrienden zullen er altijd voor je zijn.

Janneman Robinson & Poeh: Wat vinden wij ervan?

Janneman Robinson & Poeh is een spannend film waarin je in het leven van de inmiddels volwassen Janneman Robinson meegenomen wordt. Een mooie film voor jong en oud. De film is vermakelijk en zet je als volwassen mogelijk ook aan het denken over je eigen leven en de keuzes die je neemt. Daarnaast kan de film ook de nodige jeugdherinneringen oproepen. De film heeft een mooie verhaallijn en is ook voor jonge kijkers goed te volgen. Als gezin hebben wij zeker van de film genoten.

Disney’s Janneman Robinson & Poeh draait inmiddels al in de bioscoop, zowel in het Nederlands gesproken
als originele versie.