Home > Lifestyle > Boeken > Recensie: De bijzondere wereld van Elian en andere kinderen met autisme

Recensie: De bijzondere wereld van Elian en andere kinderen met autisme

Cover-kleinTrenke Riksten-Unsworth (1974) studeerde psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, is schrijfster, getrouwd met Martin en moeder van Marie, Elian en Rowan.  Eerder al schreef zij het boek En wat is daarop uw antwoord? over haar ervaringen met haar baan als trouwambtenaar.

De bijzondere wereld van Elian en andere kinderen met autisme is een heel ander soort boek. Deze keer vertelt ze over haar zoon Elian, bij wie de diagnose PDD-NOS is gesteld, een aan autisme verwante ontwikkelingsstoornis. In een vlotte, losse en toegankelijke schrijfstijl beschrijft Trenke hoe zij de onderzoeken heeft ervaren, en hoe zij enerzijds opgelucht was toen ze na een lange periode van onzekerheid te horen kreeg dat haar zoon PDD-NOS heeft, maar anderzijds intens verdrietig; want toen drong pas echt tot haar door dat ze haar toekomstverwachtingen bij moest stellen.

Ze beschrijft hoe dit haar leven, haar werk en haar gezin beïnvloedt (zoals noodgedwongen minder werken en nooit spontane dingen kunnen doen) en hoe zij met dit alles probeert om te gaan. Met de machteloosheid, de onzekerheid en de vermoeidheid die ermee gepaard gaan en met het onbegrip uit haar omgeving, zoals haar strubbelingen met het taxivervoer. Over hoe soepel dat in het begin ging, maar hoe dat verslechterde toen Elian opeens een andere buschauffeur kreeg, en de onenigheid met de gemeente en het vervoersbedrijf die daarop volgde. Trenke laat tevens ontroerende, grappige en bijzondere momenten zien, want die zijn er natuurlijk ook.

Daarbij laat Trenke andere ouders aan het woord. Gedurende het lezen van dit 224 pagina’s tellende boek, merk je dat elk kind met autisme weer anders is, maar evenzeer hoe verschillend de ouders ermee omgaan, terwijl zij tegelijkertijd allen tegen dezelfde soort problemen en (on)praktische dingen aanlopen. Achterin het boek staat een verzameling handige links aangaande autisme en aanverwante zaken.

De bijzondere wereld van Elian en andere kinderen met autisme is een eyeopener voor iedereen die iets over autisme wil (of zou moeten) weten en een aanrader voor eenieder die iets met autisme te maken heeft; niet alleen ouders, maar ook hulpverleners en leerkrachten. Het boek kan troost en (h)erkenning bieden aan mensen die in soortgelijke situaties zitten; het kan een ‘gelukkig, ik ben niet de enige’-gevoel oproepen. Het boek laat zien tegen welke kwesties je als ouder aan kunt lopen, maar ook hoe bijzonder deze kinderen wezenlijk zijn.

De bijzondere wereld van Elian en andere kinderen met autisme is in elke boekhandel verkrijgbaar en te bestellen via alle online boekwinkels.

Yvonne van der Wal
Hoi! Ik ben Yvonne (1975), moeder van twee kinderen, auteur van drie boeken en ik ben naast schrijven tevens dol op alles wat met beauty en make-up te maken heeft. Hier kan ik deze passies mooi met elkaar combineren!