Je bent hier
Home > Carrière > Media Kit: Wat is het en waarom is het voor je blog nuttig?

Media Kit: Wat is het en waarom is het voor je blog nuttig?

Het kan zijn dat het jou ook is opgevallen dat het hebben van een zogenaamde media kit tegenwoordig een must schijnt te zijn. Voor wie met zijn of haar blog serieus genomen wilt worden is een media kit bijna onmisbaar. Als onderdeel van het optimaliseren van mijn blog stond het creëren van een media kit nog op mijn to do list. Maar wat is nou een media kit, het doel ervan en waarom zou jij als blog-eigenaar er een moeten hebben? In dit artikel vertel ik hier meer over en laat ik mijn eigen media kit zien.

Wat is een Media Kit en waarvoor is het bedoeld?
Een media kit kun je als het ware zien als jouw blog cv. Oftewel een pagina met alle belangrijke informaties over jouw blog maar ook iets over jezelf verteld. Hierin kun je kort en bondig jezelf en je blog op een professionele manier presenteren. En dat is wat je wilt, zeker wanneer het je doel is om met je blog geld te gaan verdienen.
In een goede media kit presenteer je naast jezelf en jouw blog ook statistieken van je blog. Dit is voor bedrijven interessant wanneer er vanuit hun kant mogelijk interesse voor een samenwerking is. Aan de hand van jouw media kit kunnen zij gemakkelijk zien wat jij en jouw blog hen te bieden heeft. En eventueel met wie je in het verleden samengewerkt hebt.

Wat moet er minimaal in een goede media kit vermeld staan?
Een media kit bestaat uit vier onderdelen waarin je kort en bondig iets over ieder punt vertel. De vier punten zijn:

Presenteren van jezelf en jouw blog: hier stel je jezelf en jouw blog voor. Vertel in het kort wie je bent, eventueel je gezinssamenstelling en wat je graag doet en of bereikt hebt. Vervolgens vertel je wat voor blog je hebt  (waarover je schrijft) en wat je doelgroep is (geslacht en leeftijd). Eventueel wat je met jouw blog hoopt te bereiken en of bij te dragen in de maatschappij.

Blog statistieken en social media bereik: dan is het tijd om meer over je blog cijfers en statistieken te vertellen. In dit gedeelte vermeld je je maandelijkse bezoekersaantallen zoals unieke bezoekers en pageviews. Daarnaast willen bedrijven graag weten wat het aantal volgers zijn dat jij op social media heb (Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest et cetera). Ook is het mogelijk hier meer over jouw bezoekers te vertellen, denk aan geslacht, leeftijd, woonplaats en interesses.

Samenwerken en advertentie mogelijkheden: in dit gedeelte laat je bedrijven zien wat jij hun te bieden hebt. Welke advertentievormen bied je aan? Denk hierbij aan advertorials, winacties, product reviews en blogtrips / events bezoeken. Eventueel kun je bij ieder advertentievorm je prijzen vermelden.

Samenwerking: tenslotte kun je er ook voor kiezen om interessante bedrijven waar je in het verleden mee samengewerkt hebt te vermelden. Ook links van geschreven artikelen kun je hier vermelden. Uiteraard kun je ook ervoor kiezen dit gedeelte in jouw media kit weg te laten.

Dan is het tijd om mijn eigen media kit met jullie te delen. Deze heb ik onlangs gemaakt en is ook nog niet op de site te vinden. Dit is overigens mij allereerste media kit en in de aankomende tijd zal ik het zeker nog eens gaan aanpassen. Voor nu is deze voldoende om jou een beeld van hoe een media kit eruit ziet te geven. Voor mijn media kit heb ik ervoor gekozen het kort en strak te houden en zonder vermelding van prijzen. Voor mijn ontwerp heb ik canva.com gebruikt. Deze site heeft een ruime aanbod aan gratis ontwerpen die je zelf kunt aanpassen.

Vind jij dat een media kit voor bloggers een must is?

 

Header afbeelding: pixabay.com

Nicky A.
Nicky, trotse moeder van zes kinderen en hoofdredacteur en blogger bij Mommyonline.nl en Beautytopia.nl. Een thirty-something watervrouw (lees: waterman), een ware nail-addict en kan van lekker vrouwelijke geuren maar niet genoeg krijgen.
https://www.mommyonline.nl

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Top