Je bent hier
Home > Columns > Gratis en voor iets

Gratis en voor iets

‘Wilt u zegels?’

‘Nee hoor, dank u.’

‘Hebt u een bonuskaart?’

‘Nee, en die hoef ik ook niet.’

‘Airmiles?’

‘Nee.’

‘Hebt u al kennisgemaakt met onze klante…’

‘NEE.’ Jemig
mens, ik wil gewoon betalen.

Een gratis make-upset bij een jaarabonnement, een beautycase kosteloos bij een bestelling van een cosmeticagigant (welke overigens bijna identiek is aan een tampondoos voor kabouters; er kan maar liefst één hele lippenstift in), een stoel bij de aankoop van een eettafel, gogo’s bij supermarkt nummer 1, beesies bij supermarkt nummer 2, voetbalplaatjes, domino’s, sprookjesfiguren of smurfenland bij buurtsuper zoveel, ik trap er niet meer in. Want het is klinkklare kletspraat. Larie. Niets Is Gratis. Met alle respect, consumenten die onberispelijk hun puntjes of collector’s items oppotten, maar ik doe het niet meer. Ik krijg de krieuwel van die potpourri aan verdwaalde plakkertjes in mijn portefeuille.

Robine was nog geen jaar oud toen mijn blik op een schattig stoffen badeendje in een spaarboekje van Nutricia viel. Trouw knipte ik ieder waardebonnetje uit een pak Nutrilon, waarmee je dan leuke producten kon bestellen. Voor sommige producten moest je wel wat centjes aanvullen – zo ook voor de badeend – maar dan hád je ook wat. Verheugd en gretig als ik was, maakte ik het eenmaal aangekomen postpakketje open, om het vrolijke eendje aan Robine te kunnen schenken. Toen ik het in mijn handen kreeg, had ik sterk het idee dat er iets niet klopte. In het boekje zag Duckie er tamelijk anders uit. Duckie zag er gróter uit. Een snoezig, aandoenlijk, vertederend, zomergeel eendje van maar liefst vijf hele centimeters, een Action-knuffeltje dat je voor 50 cent in de uitzoekenmand aantreft, keek mij recht in mijn ogen.

Begrijp me niet verkeerd; ik ben beleefd opgevoed. Wellicht is het een kwestie van het spreekwoordelijke gegeven paard niet in de bek kijken. Goed. Maar dit was geen paard. Sterker, het was nog niet eens een veulentje. Het was een dingsigheidje. Een frutje. Een opsiersel. Een petieterig kwikje. En daarbij: het ís niet eens gegeven.

Na vijf jaar heb ik hem nog altijd bewaard. Want wanneer ik even een menstrueel dipje heb, hoef ik niet aan de chocola. Ik werp eenvoudig een blik op Duckie; en ik schiet subiet weer in de lach.

Toen Albert Heijn met poppenkastpoppen van Disney op de proppen kwam, brak er wederom een ware rage los. Toegewijd deed ik daar wekelijks mijn boodschapjes (inderdaad: normaal ga ik liever naar de goedkopere Dirk) waarna ik op een dag trots mijn zuur verdiende stickertjes kwam inleveren. Maar helaas: oppelepop. Nu begrijp ik best dat op = op betekent, dat heb je nu eenmaal met acties. Ware het niet dat de caissière me ook eigenlijk wel eerlijk had mogen opbiechten dat AH op dat moment stiekempjes een deel van de poppen apart had liggen, met als doel het een weekje later gratis in kinderschoenen te persen, ter ere van het Sinterklaasfestijn. Maar laat ik nou net geen schoen hebben klaargezet. Daar gíng mijn bonus. Nee – wat dergelijke acties betreft; ik heb er niet zozeer mijn kaart, als wel mijn buik zo’n beetje vol van. Heb je braaf gecollecteerd, en wie ontvangt de medaille? Juist. Klanten die de vraag van de caissière: ‘Wilt u zegels?’ beantwoord hebben met: ‘Nee hoor, dank u’.

Yvonne van der Wal
Hoi! Ik ben Yvonne (1975), moeder van twee kinderen, auteur van drie boeken en ik ben naast schrijven tevens dol op alles wat met beauty en make-up te maken heeft. Hier kan ik deze passies mooi met elkaar combineren!
http://www.yvonnevanderwal.nl/

4 thoughts on “Gratis en voor iets

  1. Ik begrijp de frustratie. Echter ik kan het hier niet helemaal mee eens zijn. Door zulke acties heb ik toch al aardig wat geld bespaard. Oa door de C1000 actiebonnen voor korting op een uitje. Nu hebben we weer voor circuskaartjes gespaard die voor € 7,50 ipv € 20,- te koop zijn. Je moet natuurlijk wel even screenen aan welke acties je mee wil doen en wat het verschil maakt. Bij Olvarit heb ik zo een prachtige houten knikkerbaan kunnen kopen die mijn dochter met nog steeds veel plezier gebruikt. Echt degelijk.

    Dus je ziet het is niet altijd bedrog, je moet je alleen goed informeren vooraf.

  2. Ik doe alleen met acties mee als ik ze leuk vind maar ik ga er niet voor naar een andere winkel en ik ga geen andere produkten kopen om extra punten te scoren. Ik doe mijn boodschappen altijd bij dezelfde twee winkels, de Aldi en de C1000 want die zitten nou eenmaal in dit dorp.

  3. Ik doe er ook niet aan, maar dat is meer omdat ik niet verplicht naar een winkel toe wil. Ik ga waar ik heen wil en soms hebben ze daar wel een actie, maar dan kom ik er niet vaak genoeg om goed te sparen haha

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Top