Home > Headlines > Filmrecensie | Mother!

Filmrecensie | Mother!

Mijn eerste filmrecensie in 2018 is niet van een gemiddeld film, maar van een ijzersterke en vooral onvoorspelbare horror film van schrijver-regisseur Darren Aronofsky. Ik heb het natuurlijk over de in september 2017 uitgebrachte film Mother! met in de hoofdrol Jennifer Lawrence en Javier Bardem. Mother! is een psychologische thriller over liefde, toewijding en opoffering.

Deels mede dankzij de trailer van deze film verwachte ik een spookhuisthriller. En zeker in de eerste 20 minuten werd mijn geduld op de proef gesteld; er gebeurde namelijk niet veel. Geen standaardthriller gebeuren en geen angstaanjagende beelden. Alleen mysterie. Bij iedere gekraak van het huis hoop je dat het ein-de-lijk zover is en dat er iets op het punt staat te gebeuren. Maar het enigste dat je krijgt is een flinke dosis onrust dat geschept wordt en het zorgelijke en kwetsbare gezicht van Jennifer Lawrence dat continu in beeld gebracht wordt. Overigens wordt de hoofdpersonage in deze film niet bij naam genoemd, wat ook al heel ongewoon is.

Mother! speelt zich volledig af binnen de muren van het gigantische landhuis in de middle of nowhere dat het niet bij naam genoemde hoofdpersonage al klussend in een paradijs wil veranderen. Zij is een volg- en zorgzaam echtgenote dat een hartprobleem lijkt te hebben. En haar echtgenoot een dichter met writer’s block op zoek naar inspiratie. Ze lijken samen een rustig en teruggetrokken leven te lijden, in een relatie dat enigszins in een sleur zit. Maar al gauw wordt hun rust door een onuitgenodigde, onbekende bezoeker verstoort. Het begin van alle ellende! Vanaf dan gebeuren er in een rap tempo het een na het ander angstige, bizarre en meeslepende tafereel en neemt het verhaal een totaal ander hectisch wending aan. Het toestroom van opdringerige bezoekers neemt tot ergernis van de vrouw des huizes toe en veranderd het eens zo stille familiehuis in een massahysterie, bloed, en helse toestanden.

Mother! is een bizarre maar zeer meeslepend thriller dat jou aandacht vast weet te houden. Het duurt even voor je echt in het verhaal zit maar eenmaal zover blijf je geboeid. De film heeft een Bijbelse achtergrond. Darren Aronofsky vertelde in een interview dat hij een film over moeder natuur wilde maken, vanuit haar perspectief. En dat is hem gelukt. Jennifer Lawrence speelt overduidelijk moeder natuur, het huis vertegenwoordig de aarde, de mensen die in het huis binnendringen de mensheid en de man des huize moet dan God voorstellen die alles creëert. Het is een soort van bewustwording; over de aarde dat blijft geven terwijl wij mensen maar blijven nemen en langzaam maar zeker alles vernietigen. De gehele film bevat Bijbelse elementen en wie de bijbel kent zal vast en zeker veel hieruit herkennen. Zo krijgen we vertolking van Adam en Eva te zien maar ook van Cane & Able en Jezus.

Mother! is een onvoorspelbaar spannende film over liefde, toewijding, opoffering en het letterlijk vernietigen van een nest, dit alles door de ogen van de naamloze mother. Een goed geacteerde film dat na afloop zeker blijft hangen en jou aan het denken zet. Maar misschien ook de behoefte oproept om erover te praten. En hoe meer je erover nadenkt des te meer je het zult gaan waarderen. Mother! is een typische film dat zowel aanhangers als tegenhangers heeft; je vind het goed of uitermate slecht. Wat mij betreft zeker de moeite waard om een kans te geven.

Heb jij Mother! al gezien of van plan deze nog te gaan zien?