Home > Lifestyle > Boeken > Boekrecensie | Opname – een jonge moeder belandt op de PAAZ

Boekrecensie | Opname – een jonge moeder belandt op de PAAZ

Cover Opname - Sigrid Landman (2)Sigrid Landman (1968) is alleenstaande moeder, spreker en schrijfster van vijf boeken over autisme. Ze houdt lezingen door heel het land en pen en papier zijn haar uitlaatkleppen. Met haar boeken en lezingen wil Landman laten zien hoe autisme zich in het alledaagse leven openbaart. Hoe is het nou echt om met autisme te leven én een dochter te hebben die hetzelfde proces moet doormaken? Haar nieuwste boek ‘Opname’ is recent verschenen.

Als Merel is bevallen van dochter Jasmijn, weet ze niet hoe ze met het kersverse moederschap om moet gaan. Ze weet zich geen raad met haar baby; alle huiltjes klinken voor haar hetzelfde en ze vreest dat het een vergissing was om aan kinderen te beginnen. Ze wordt dermate wanhopig dat ze wordt opgenomen op de PAAZ. Ze probeert daar haar draai te vinden maar dat wil niet vlotten. Ze voelt zich eenzaam, onbegrepen, het personeel lijkt geen tijd voor haar te hebben en ze wordt volgestopt met medicatie waarvan ze zich alleen maar beroerder gaat voelen. Bovendien heeft de psychiater al snel een diagnose gesteld: een postpartum depressie. Maar klopt deze diagnose wel? Zelf voelt Merel aan van niet. Gedurende haar opname komt Merel er echter steeds meer achter dat het niet te doen is om goed voor Jasmijn te zorgen. Wat is er dan wel aan de hand en zal Merel uiteindelijk wel zelf voor haar kind kunnen zorgen?

Opname is een 246 pagina’s tellende en autobiografische roman over verkeerde diagnoses en (soms hilarische) situaties met medepatiënten. De beeldende beschrijvingen, de vaart in het verhaal en de realistische taferelen maken van dit boek een echte pageturner. Je leeft mee met de hoofdpersoon en het boek geeft goed weer hoe het is om op een psychiatrische afdeling te belanden. Hoewel ik niet altijd tijd had om te lezen, was ik erg nieuwsgierig naar het verloop en zodra ik Opname weer oppakte zat ik zo weer midden in het verhaal. Een heerlijke, levensechte roman die je doet verbazen, begrijpen en omarmen, en daarom niet mag ontbreken in je boekenkast.

© 2014: Sigrid Landman

Titel: Opname – Een jonge moeder belandt op de PAAZ
Fotografie: Ellen Koelewijn
Uitgeverij: Schrijverij Mooi Mens
ISBN: 978-94-90352-37-0
Prijs: € 17,50
E-book: € 12,50

Yvonne van der Wal
Hoi! Ik ben Yvonne (1975), moeder van twee kinderen, auteur van drie boeken en ik ben naast schrijven tevens dol op alles wat met beauty en make-up te maken heeft. Hier kan ik deze passies mooi met elkaar combineren!

One thought on “Boekrecensie | Opname – een jonge moeder belandt op de PAAZ