Home > Lifestyle > Boeken > De Complete Huishoudbijbel: Een must-have voor de moderne huishouder?

De Complete Huishoudbijbel: Een must-have voor de moderne huishouder?

Ik ben altijd wel op zoek naar tips om het huis op orde te krijgen. Maar ook tips bij het verwijderen van vlekken, zijn in een huis met vijf kinderen absoluut niet overbodig. Of het geurvrij houden van het huis. In een huishouden met zeven personen, waarvan vier voetballende mannen, kan ik naar mijn gevoel namelijk het huis maar amper geurvrij houden. De geur van bezweten voetbalschoenen en sokken lijken mij te achtervolgen. En dit ondanks dagelijks ruim twee uurtjes luchten en ventilatieroosters die continu openstaan.

Toen ik enkele weken terug de nieuwe najaarsfolder van Deltas boordevol nieuwe, inspirerende titels via de mail ontving, en het boek ‘De Complete Huishoudbijbel’ tegenkwam was ik erg benieuwd wat het boek mij te bieden heeft. Zal het ook voor mij, zoals op de achterzijde wordt aangegeven, een kinderspel worden om bepaalde hardnekkige vlekken te verwijderen? Of nog beter: om het huis op een natuurlijke wijze te kunnen parfumeren?

De Complete Huishoudbijbel: boordevol tips, recepten en veel meer

Het boek De Complete Huishoudbijbel is aan de buitenkant een vrolijk gekleurd dik boek dat uitnodigt om doorgebladerd te worden. Het boek geeft antwoord op zoveel vragen, zelfs op vragen waarvan ik niet eens wist dat ik ze had. Dat ik geen schoonmaakprinses ben en dat mijn kennis hierover nogal beperkt is weten jullie inmiddels wel van mij. En ook hier biedt het boek een helpende hand. Het geeft je zoveel informatie over het fenomeen schoonmaken: met name hoe je alledaagse en natuurlijke producten zoals azijn, citroen en zwarte zeep in het huishouden kunt gebruiken. Maar ook recepten om zelf schoonmaakmiddelen, zoals wasmiddel en afwasmiddel, te maken. Voor personen die van ‘doe het zelf projecten’-houden is dit natuurlijk extra leuk.

Het boek De Complete Huishoudbijbel zit boordevol tips, recepten en nog veel meer om natuurlijke producten in het huishouden te gebruiken. Tijdens het doorbladeren van het boek betrapte ik mezelf er steeds op dat ik bij mezelf dacht: ‘Wauw..dat wist ik niet’. Of ‘Ohhh wat handig!’ Ik moet toegeven dat ik nog niet veel uit het boek uitgeprobeerd heb, maar het boek is er wel in geslaagd om mij zowel nieuwsgierig als enthousiast te krijgen. Vooral met de komende feestdagen waarin veel extra troep gemaakt zal worden zal dit boek goed van pas komen.

Het boek geeft een schat aan informatie

Recepten uitproberen ben ik dus nog niet aan toe gekomen, maar wel heb ik me over het een en ander ingelezen. Dit vrolijk gekleurde boek is verdeeld in duidelijke hoofdstukken. Via de inhoudsopgave kun je heel makkelijk op onderwerpen zoeken. Zo heb je een hoofdstuk waarin je voor ieder materiaal, zoals hout, marmer en glas, een eigen schoonmaakrecept vindt. Oftewel manieren om diverse meubelstukken schoon te maken en te beschermen. Maar voor nu gaat mijn aandacht vooral uit naar het hoofdstuk over het natuurlijk laten ruiken van je huis. Het boek geeft een schat aan informatie waar ik daadwerkelijk wat aan heb. Zo wist ik niet dat er naast 100% natuurlijke wierook ook veel materialen zijn die onder de naam wierook verkocht worden. Gek genoeg dacht ik voorheen dat alle soorten wierook 100% natuurlijk zijn. Het boek informeert als het ware niet alleen maar waarschuwt ook. Dat is fijn! Zo licht het boek je in dat het gebruik van wierook bij gezondheidsspecialisten nog steeds ter discussie staat en dat je voor het slapen gaan beter geen wierook in je slaapkamer kunt branden.

De Complete Huishoudbijbel: een goede naslagwerk en een must-have!

Zoals je inmiddels kunt opmaken ben ik over dit boek enthousiast. Ik heb weliswaar nog veel te lezen en te ontdekken maar dat komt vast en zeker helemaal goed. Wat mij betreft is De Complete Huishoudbijbel een goede naslagwerk en een must-have voor iedere moderne huisvrouw of huisman. Het is een handig boek om bij probleempjes/situaties te raadplegen. Maar zeker ook een uitkomst wanneer je je huis zonder al die chemische producten uit de supermarkt wilt laten blinken.

Vergeet vooral niet dit boek op jouw verlanglijstje te zetten want wie weet verrast Sinterklaas of de Kerstman je ermee 🙂

De Complete Huishoudbijbel is een uitgave van Deltas en is online onder ander via Bol.com voor een bedrag van € 17,95 te bestellen.