Home > Headlines > Movie Sunday Recensie | Get Out

Movie Sunday Recensie | Get Out

Er zijn van die films die je minstens twee keer gezien moet hebben wil je het volledig kunnen begrijpen, althans dat is bij mij zo nu en dan het geval. Get Out is zo’n typische film. Bij een eerste keer zijn er dingen die niet meteen opvallen of duidelijk zijn maar dat je bij een tweede keer kijken wel weer opmerkt.

Get Out vertelt het verhaal van de donkere Chris, gespeeld door Daniel Kaluuya, die samen met zijn blanke vriendin Rose (Allison Williams) in het weekend naar het zuidelijk gelegen landgoed van haar familie reist om Chris aan hen voor te stellen. Chris maakt zich nogal zorgen omdat Rose, naar zijn weten, haar ouders niet verteld heeft dat hij donker van huidskleur is. Eenmaal daar aangekomen wordt Chris overdreven vriendelijk ontvangen en blijken zijn zorgen voor niets te zijn geweest. Maar echt gerust is hij absoluut niet, want hij blijft zich ongemakkelijk voelen, helemaal wanneer hij een serie vreemde ontdekkingen doet. Waaronder het vreemde gedrag van twee donkere bedienden van de familie en een derde donkere man op visite. Het vermoeden bestaat dat hij door Missy, moeder van Rose, gehypnotiseerd is geweest en dat zij op ieder willekeurig moment zijn geest kan infiltreren. Maar ook het bizarre gedrag van iedereen die hij tegenkomt. Wanneer hij er ten slotte achterkomt dat er een duistere reden is waarom hij uitgenodigd is, draait het om in controle blijven of zichzelf verliezen.

Get Out behandelt op zijn eigen creapy manier het onderwerp racisme. Echter niet op de (traditionele) manier die wij gewend zijn maar op een angstaanjagende wijze. De film gaat echter een stap verder en laat ons zien dat racisme op verschillende niveaus tot uiting kan komen. Dat slavernij in zijn bekende vorm verleden tijd is. Er is hier dus geen sprake van haat, maar zoals een personage in de film zegt: ‘Black is in fashion‘ en dat suggereert mogelijk dat de blanke personages donker willen zijn. Dat klinkt in eerste instantie wellicht onschuldig maar wat de blanke personages werkelijk willen is controle over het donkere lichaam om het vervolgens naar eigen verlangen te gebruiken.

Get Out is een krachtige film die laat zien dat er anno nu nog altijd een rassenmacht tussen het donkere en blanke ras gaande is. Weliswaar op een totaal ander niveau dan in de slaventijd en vaak ook niet even zichtbaar, maar dat het rassenprobleem nog altijd bestaat. En dat er altijd een groep mensen is die zichzelf boven anderen heft en hen onderdrukt. De film Get Out is een kritiek op groepen blanke mensen die beweren als gelijken zij-aan-zij met het donkere ras te kunnen samenleven terwijl zij er in werkelijkheid alles aan doen om dominantie over het donkere ras in stand te houden. De film moet jou als kijker als het ware laten zien hoe eng het is om als donkere persoon je in een bepaalde community te bevinden.

Naast dit alles belicht Get Out het liefderelatie tussen de twee verschillende rassen en het feit dat dit nog steeds een punt is om je zorgen over te maken. Dat interracial koppels anno nu nog steeds de bezorgdheid hebben over hoe het eigen omgeving de relatie zal opvatten en of het door iedereen geaccepteerd zal worden. Een zin als “Do they know I’m black?”, is dan ook een van de vragen dat Chris aan Rose stelde. Dit weerspiegeld duidelijk de bezorgdheid en angst dat Christ moet hebben gevoeld, opgeroepen door enkel het feit dat hij op het punt staat kennis met de ouders van zijn blanke vriendin te gaan maken.

Persoonlijk vind ik Get Out een goede film met topacteurs. Als kijker voel je de angst en leef je met Chris mee. En intussen vraag je jezelf steeds af hoe deze mensen zoiets kunnen doen. Het verbaast mij trouwens ook hoe ver de hedendaagse mens bereid is te gaan om zichzelf te ‘optimaliseren’ of simpelweg langer te kunnen leven. Inhoudelijk wil ik uiteraard niet veel over de film vertellen, maar het is als je het mij vraagt zeker een absolute aanrader. Natuurlijk moet je van dergelijke thrillers, gebaseerd op het onderdrukken van het geestelijke toestand van de mens, houden. Na het kijken van deze film ben ik overigens heel anders naar het hypnotiseren van de mens gaan kijken. Voorheen was ik al geen fan maar nu is mijn gevoel van afkeer sterk toegenomen. Get Out is een thriller en naast dat de film je in spanning houdt zitten er (gelukkig) ook diverse grappige momenten tussen om de spanning even los te laten.

De film bevat diverse rare en onverwachte twist, mocht je het gaan kijken let dan goed op.

Get Out is een intrigerende thriller van de makers van The Visit, de Insidious-serie en The Gift en is geschreven en geregisseerd door Jordan Peele. Get Out zal vanaf 20 april in de Nederlandse bioscopen te zien zijn.