Home > Lifestyle > Boeken > Boekrecensie: Chaos met autisme

Boekrecensie: Chaos met autisme

Sigrid Landman is 43 en autistisch. Ze werkt in de thuiszorg, is getrouwd met Kees, moeder van Kim en
heeft een onuitputtelijke passie voor schrijven. In 2009 debuteerde ze met haar boek Moederen met autisme, en niet zonder succes; inmiddels is de zesde druk een feit. Ze is te gast geweest bij Hart van Nederland en Het Elfde Uur, de Kruispunt documentaire Een leven lang anders. Daarnaast geeft ze lezingen en heeft ze één wens: het schrijven van een bestseller.

Chaos met autisme is het vervolg op haar succesvolle debuut. In 33 columns voert ze je mee in haar leven, samen met haar eveneens autistische gezin. Met een vlotte, puntige en scherpe pen vertelt Sigrid Landman hoe het is om autistisch te zijn, hoe ze dit heeft ervaren in haar jeugd en hoe ze er nu mee omgaat. Het is uitermate boeiend om te lezen wat er in het hoofd omgaat van iemand die autistisch is, ook indien je er zelf weinig tot niets mee te maken hebt. Het boek haalt de nog altijd vele hardnekkige vooroordelen en misverstanden die over autisme bestaan, onderuit. Dankzij Chaos met autisme begrijp je wat er in een persoon met autisme omgaat. Ik heb al aardig wat boeken versleten over autisme, omdat ik er zelf mee te maken heb. Maar waar de meeste autismeboeken voornamelijk informatie bieden op het gebied van de theorie, biedt dit boek vooral informatie over de dagelijkse praktijk, dat ook nog eens op een uiterst prettige wijze is geschreven. Hoe chaotisch het eraan toe kan gaan in het hoofd van de auteur, zo helder en ordelijk heeft zij Chaos met autisme neergeschetst, en het laat zien dat je ondanks beperkingen een prima leven kunt leiden. Sigrid Landman heeft niet alleen een passie voor schrijven, ze heeft ook het talent. En een doorzettingsvermogen waar menigeen een voorbeeld aan kan nemen.

Chaos met autisme is o.a. te bestellen via www.schrijverijmooimens.nl

In samenwerking met www.schrijverijmooimens.nl mag Mommyonline drie exemplaren van het boek Chaos met autisme weggeven. Kans maken? Beantwoord via dit formulier de volgende vraag: Wat is de prijs van het boek Chaos met autisme? Het antwoord is te vinden op de site van www.schrijverijmooimens.nl
Laat vervolgens ons hieronder weten, waarom jij graag het boek Chaos met autisme zou willen winnen.
Deze actie loopt van 6 februari 2012 tot en met 27 februari 2012

Let op: Je maakt enkel kans op het boek Chaos met autisme indien je naast het doormailen van het antwoord op de vraag, ons ook hieronder, als reactie, laat weten waarom je het boek graag zou willen winnen.

Yvonne van der Wal
Hoi! Ik ben Yvonne (1975), moeder van twee kinderen, auteur van drie boeken en ik ben naast schrijven tevens dol op alles wat met beauty en make-up te maken heeft. Hier kan ik deze passies mooi met elkaar combineren!

54 thoughts on “Boekrecensie: Chaos met autisme

1. Ik wil het graag winnen, omdat ik een zoon heb bij wie autisme is gediagnostiseerd, en ik tevens bij mijn man kenmerken zie. Ik zou graag lezen hoe ik bepaalde aspecten zoals die nu in mijn gezin spelen, ook van een andere kant kan bekijken.

2. Mijn zoon heeft autisme. Hij is 17 jaar. Ik begrijp zijn gedachtengang vaak nog steeds niet. Ik hoop dat dit boek mij helderheid kan geven zodat ik hem beter kan begrijpen.

3. Ik heb het boek Moederen met Autisme gelezen en het heeft me van A t/m Z gefascineerd. Zelf heb ik 3 kinderen waarvan de twee meisjes respectievelijk PDD NOS en ADHD (maar zelf vermoeden we ook bij haar iets in het ASS) hebben. Door dat Sigrid ons kan laten lezen hoe dat nu is om met autisme door het leven te gaan ben ik erg benieuwd naar het boek Chaos met autisme. Sigrid dank je wel voor het kijkje wat we in jullie leven mogen krijgen.

4. Graag zou ik het boek Chaos met autisme willen ontvangen na aanleiding van het lezen van de resensie geschreven door Yvonne van der Wal. Wij hebben een dochter van 10 jaar met pdd nos voor ons een heerlijk kind. Die rec 4 onderwijs krijgt op de BB school in Ysselstein. Ze doet het opzich heel goed op school en gaat graag naar school. Alleen is er de vraag vanuit de leerkrachten om haar ritalin te geven omdat het zo druk is in haar hoofd. Nu denk ik als moeder aardig te begrijpen wat er in haar hoofd om gaat maar het lijkt mij zeer boeiend om dit boek te lezen geschreven door iemand die zelf ook autisme heeft. Misschien kan ik onze dochter dan nog beter begrijpen en ondersteunen. Als ik het boek niet krijg ga ik hem zelf zeker aanschaffen.

Met vriendelijke groet van,
    Francisca de Koster

5. hallo
    ik heb een zoon met het syndroom van Asperger. wij wisten al heel snel dat hij anders is dan andere kinderen, en toch hebben we een aantal jaar moeten knokken, om een diagnose te krijgen. hij zit op dit moment op het gymnasium in de vierde klas, daar is dus niets mis mee, hij vind sociale contacten moeilijk, voor al om ze te onder houden. ik heb wel eens gedacht, dat ik eens een dagje hem wil zijn om dan precies te weten wat er in zijn hoofd omgaat, hij is een lieve jongen waar we heel trots op zijn!!
    ik zou alleen hem nog beter willen begrijpen, hoe hij denkt/voelt. hartelijke groeten van een heel trotse moeder

6. Ik heb een zoontje met autisme en bij mij zelf is het ook een puinhoop in mijn hoofd omdat ik add heb. Ik ben dus het tegenovergesteld van mijn zoontje. Hij zoekt orde duidelijkheid heeft behoefte aan structuur en dat je consequent bent. Dit alles gaat bij mij dus niet van zelf maar ik heb er alles voor over om ons kereltje te helpen dat zijn wereld mijn wereld word. Ik ben ook benieuw hoe Cindy haar verhaal schrijft omdat het in haar hoofd net als bij mij chaos is. Ik wil zelf graag ook een boek schrijven over Ons kereltje en vind het prettig om verhalen te lezen waarin ik ons ook herken. k vind het ontzettend knap dat ze een boek heeft geschreven ik zelf kan er nog steeds niet de rust voor vinden vooral om het overzichtelijk te schrijven ik spring van hak op de tak. Maar nogmaals ik heb er alles voor over om Milan te helpen en zie ook vooral de hele mooie kanten van autisme ik accepteer hem hoe hij is en ben ontzettend trots op hem groetjes anoeska

7. hallo

8. Ik zou dit boek graag winnen omdat bij onze dochter 2 weken geleden PDD-NOS is gediagnosticeerd en ik me nu aan het verdiepen ben in wat het inhoudt om autisme (of ASS) te hebben en hoop hiermee wat inzicht te krijgen in hoe de wereld er voor haar uitziet en hoe zij de dingen beleefd.

9. Mijn zoon is een aantal jaar geleden gediagnostiseerd met ass en hierbij ook nog een laag IQ. Jaren hebben we erover gedaan om deze diagnose te krijgen. Hij zit momenteel op een SBO school, wat voor hem ideaal is. Wat de toekomst gaat brengen voor hem weten we niet, maar voor nu gaat ’t prima. Alle info op het gebied van autisme is welkom, vandaar dat we het boek heel graag zouden willen winnen.

10. Hallo,
    Ik zou het boek graag willen winnen omdat van mijn 3 kinderen er 2 PDD-NOS hebben, waarvan er 1 ook met zware depressie’s kamt. Met de oudste is het echt een gevecht geweest van jaren om maar een diagnose te krijgen, laat staan een luisterend oor. Toen wij eenmaal in dit traject terecht kwamen was de diagnose bij de jongste gauw gesteld. Herken vaak ook dingen bij mijn man. Het is vaak moeilijk om de dagelijkse dingen “gewoon” te laten verlopen. Lees of hoor dan ook graag van andere ouders hoe zij hiermee omgaan, aangezien niemand hetzelfde is. Ze hebben allebei een behoorlijke intelligentie maar het leren blijft moeilijk. De oudste is in havo 3 vastgelopen waardoor ze met een zware depressie ruim 3 mnd thuis heeft gezeten. Speciaal onderwijs heeft haar weer op de rit gekregen. Sinds vorig jr augustus is ze begeleidend gaan wonen. De jongste zit nu in havo 1, gaat op zich tot nu toe goed. Vaak zou ik willen dat ik in hun koppie kan kijken om hun beter te kunnen begrijpen hoe ze zich voelen en denken.

11. Dit boek lijkt me erg boeiend om te lezen, juist doordat het geschreven is door iemand die zelf autisme heeft, daar kunnen wij niet-autisten van leren. Ik heb me jarenlang erg verdiept in autisme en alles wat erbij komt kijken en een verwoede poging gedaan me in de schoenen van mijn oudste zoon te verplaatsen met als doel hem beter te gaan begrijpen. Hij heeft diagnose Asperger gekregen toen hij 8 jaar was, inmiddels is hij 22 jaar.
    Ik ben een heel eind gekomen hoor, kan me best goed inleven in wat er in zijn hoofd omgaat, maar ik leer nog altijd door veel eigen ervaringsverhalen te lezen, dat geeft veel meer inzicht in de omvang van problemen, maar ook in het oplossend vermogen van een autist dan al die wetenschappelijke boeken.

12. Ik ben ook benieuwd naar het boek vanwege autisme binnen het gezin en de familie. Wij hebben er, net als de meeste mensen die hier reageren, elke dag mee te maken.
    Voor iedereen die hier reageert kan ik ook “Niet ongevoelig” van Henny Struik aanraden. Het kost € 17,50 en staat boordevol interviews met vrouwen met autisme, ook geschreven door een autistische vrouw en Sigrid Landman kom ook aan het woord. Goed om te lezen voor iedereen die met (volwassen) autisten te maken heeft.

13. Ook ik heb een zoon met autisme en wil heel graag weten hoe iemand met autisme leeft, denkt en voelt.

14. Yvonne schreef een goede recensie en de reacties stromen binnen. Ik werk ruim drie jaar samen met Sigrid Landman, en weet dat ervaringsverhalen voor ouders prettiger lezen dan wetenschappelijke taal.

15. ik wil graag zo’n boek winnen.
    mijn zoon van 10 heeft autisme , en ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan.
    ook kan ik het moeilijk accepteren dat hij autisme heeft.
    nu zijn ze mijzelf ook aan het testen omdat mijn zoon het waarschijnlijk van mij heeft.
    dus na 30 jaar komen ze erachter dat ik het zelf ook heb.
    het is als een klap in me gezicht.

16. Ik zou dit boek graag willen winnen omdat ik zelf moeder ben van een autistische jongvolwassen zoon van 22 jaar. Hij heeft diagnose Aspergersyndroom. Mijn mening is dat we het meest kunnen leren van de woorden van een autist zelf, dit omdat, hoe hard ik het ook probeer, je als niet-autist niet kan weten hoe de wereld er voor een autist uitziet en hoe het voelt hiermee te leven.

17. Ik zou graag het boek willen winnen omdat ik er alles aan doe om mijn zoon van 9 nog beter te begrijpen. Hij heeft pdd-nos en soms lopen we als gezin vast. Ik merk dat hij zich heel erg gesteund voelt door mij maar het is soms moeilijk hem te begrijpen. Hij kan zo moeilijk onder woorden brengen wat er nu in zijn hoofd rond gaat. Hij heeft nu medicatie en hij zegt dat zijn pilletjes als een cd zijn die je in een computer doet. Alle informatie gaat op het schijfje totdat het pilletje is uitgewerkt en dan zit alles weer in zijn hoofd. Dit onderdeel is voor mij moeilijk te vatten. We zijn al een eind op de goede weg maar wat mij als moeder erg veel verdriet doet is dat hij geen vriendjes kan maken/houden. Hij is veel alleen en ik weet dat dat geen keuze van hem is. Dit laatste stukje wil ik hem zo graag mee helpen en ik hoop dat dit beok me daar bij kan helpen.

18. Hallo,

Ik wil het boek heel erg graag winnen! Omdat ik een hele lieve dochter van 4 jaar hebt die klassiek autisme heeft. En ik zou door het boek te lezen, haar misschien beter kan begrijpen wat er in haar hoofd omgaat.
    Isa heeft een taalachterstand en kan moeilijk commeniceren met ons. Het gaat al wel een heel stuk beter met haar sinds ze in augustus 2011 naar school is gegaan. Ze kan nu al een beetje antwoordt geven als je haar wat vraagt,bijvoorbeeld om nee of ja te zeggen….dat is al heel wat, dat ze dat doet,En daar zijn we ook erg trots en blij om! Ze commeniceert ook met pecs op school en thuis,dat zijn plaatjes om iets duidelijk te maken wat ze wilt,en dat doet ze erg goed. Dan zegt ze ook erbij,Mag ik…..en dan het wordt wat ze wilt.
    Isa is een heel lief meisje waar ik ontzettend veel van hou,ze is alleen autistisch…nou en!!!,ik hou niet minder van haar dan van mijn andere dochter van 7 jaar die geen autisme heeft.
    Soms hebben we wel eens moeilijke momenten met Isa,dan wil ze iets of iets lekkers en dan mag het niet,dan kan ze het op het gillen zetten,dat is wel eens moelijk…maar het houdt meestal ook wel weer snel op.
    En dan moeten we haar even met rust laten,dan komt ze weer tot rust en is het klaar.
    Ik geniet enorm als ze liedjes zingt,die onthoudt ze heel erg goed en kan ze goed zingen,tellen en kleuren opzeggen kan ze ook erg goed. En ze heeft een enorme passie voor muziek,dora kijken op tv,en ze kan bewegen als de beste en is supersnel…moet haar wel heel erg in de gaten houden als we bijvoorbeeld naar de speeltuin gaan,want als je niet goed op haar past is ze weg….Op school moeten ze haar ook goed in de gaten houden,want het is wel eens gebeurd dat ze in een andere groep zat,haha. Ik heb zelf ook al verschillende boeken gelezen over autisme en op de school van Isa hebben mijn man en ik een curses over autisme gehad maar ik zou natuurlijk ook erg graag het nieuwe boek van Sigrid Landman willen lezen omdat haar dochter ook klassiek autisme heeft.En zo kan kijken of ik Isa in haar dochter Kim herkent?
    Ik weet zeker dat mijn dochter er wel komt en als het niet gaat dan heeft ze mij want ik sta haar bij en houdt haar hand vast,net zolang ze dat wilt! Groeten Mariska van Ommeren

19. ik zou het graag willen winnen omdat ik graag meer inzicht zou willen hebben en te proberen te bedenken wat er ongeveer omgaat in het hoofd van iemand die autistisch is. Onze zoon van 12 heeft ADHD en het syndroom van Asperger, maar er zijn momenten dat ik niet weet om te gaan met de (meestal) woedende buien waarin hij uren kan blijven hangen. Ik voel me dan zo vreselijk machteloos ondanks jarenlange begeleidingen.

20. Hoi

De reden waarom ik meedoe is omdat ik een hele vrolijke jongen heb van 6 jaar met ASS.
    Frankie heeft een taalachterstand, hij heeft tot zijn 3de jaar geen woord gezegd en dat was wel lastig communiceren
    Als Frankie iets wou, dan kon hij alleen maar brommen en gillen
    Toch wist ik d.m.v. wijzen wat hij wilde, maar anderen vonden dat wel lastig
    Hij heeft ook logopedie gehad, maar dat ging gestaag
    Hij ging eerst naar het Medische kinderdagverblijf en daarna naar een kinderdagcentrum, waar hij totaal veranderde van een gefrustreerde jongentje in het vrolijke jongen zoals hij nu is
    Praten ging inmiddels wat beter en we gebruiken ook nog gebaren erbij
    Hij zit nu al ruim een jaar op een speciale school (z.m.l.k.) en hij kletst op zijn manier de oren van mijn hoofd
    Maar er zijn ook moeilijke momenten en als alles niet gaat zoals het moet gaan, dan kan hij een flinke woedeaanval krijgen
    Meestal stuur ik hem naar zijn kamer om af te koelen, want tegen hem praten heeft toch geen zin
    Gelukkig is het wel binnen een kwartier afgelopen en kan ik daarna wel tegen hem zeggen waarom het anders ging
    De reden waarom ik het boek van Sigrid Landman zou willen lezen is omdat ik niet zoveel boeken heb gelezen over autisme en ik zou graag wel willen weten hoe iemand met autisme de dingen ervaart
    Groetjes Tamara

21. Ik wil heel graag dit boek winnen omdat ik drie kinderen heb met de diagnose autisme en mijn man drie jaar geleden de diagnose heeft ontvangen.
    Ik worstel iedere dag, met het niet begrijpen, onbegrepen voelen, mis communicatie’s enz……

Wie weet steek ik wat dingen op via dit boek.

Groetjes christel

22. Ik zou dit boek graag willen winnen omdat ik een dochter heb met klassiek autisme.
    Ze is nu bijna 6 jaar en heeft een behoorlijke eigen wil. Ik zou graag wat meer inzicht willen hebben in wat er allemaal in dat koppie rondgaat. Wat is autistisch gedrag en wat is normaal kindergedrag. Wat is drammen of niet begrijpen ? Dagelijks worstel ik hiermee.

23. Ik zou het graag winnen,omdat mijn zoontje(2,5 jaar)net de diagnose autisme heeft gekregen en ikzelf een paar maanden geleden de diagnose asperger gekregen heb.Door haar eerste boek,’moederen met autisme” kwam bij mij het besef dat ik wel veel gelijkenis had in haar denkwijze.Voor mijn zoontje waren we al bezig met het traject ‘vroegdiagnose’ Ik ben zelf ook voor onderzoek gegaan en heb een paar weken voor mijn zoontje de diagnose dus gekregen.

24. Mijn insteek om te winnen!,
    ik wil zo veel als mogelijk leren en doorgeven, ben moeder-oma, met 54 pas diagnose asperger,o.a.dochter PDD/NOS en kleinzoon ASS.
    Wil handvaten om verder te gaan,
    need input!

25. Leuk om te lezen dat zoveel mensen mijn boek willen winnen. Ik ben blij te lezen dat de behoefte aan verhalen vanuit de praktijk groot is. Het was en is namelijk mijn doel autisme inzichtelijk te maken voor een groter publiek en mensen te laten zien dat dit niet het eind van de wereld is, maar dat het wel zo is dat je als autist zijnde de dingen soms net iets anders benadert. Schrijven is voor mij het draadje naar de buitenwereld. Wat ik al pratend maar moeilijk kan uitleggen, kan ik wel via mijn toetsenbord. En het is gewoon ontzettend gaaf te horen dat anderen zich in mijn verhalen herkennen of er iets aan hebben.
    Yvonne, bedankt voor het plaatsen van de recensie. Ik word er verlegen van…
    Groetjes Sigrid.
    (en nu gauw mijn ovenschotel in de oven zetten en de was ophangen. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik doordat ik me laat afleiden, weer eens achter mezelf loop aan te rennen).

26. Graag zou ik het boek winnen omdat ik nog erg weinig weet over autisme en mijn dochter(een lichte vorm van ) klassiek autisme heeft en een laag gemiddeld IQ.Dit boek zou mij misschien een beter inzicht geven over hoe om te gaan met autisme en alles wat erbij hoort.Ik ben nu bezig met een boek dat heet: Leven met uw autistische kind,van Lorna Wing.Ik heb hier ook veel aan want het geeft duidelijke info over het gedrag dat bij autisme hoort en hoe je bepaalde dingen aan kunt pakken,maar ook welke andere aandoeningen er naast het autisme kunnen zijn.Zo wist ik niet dat een kind met autisme ook epileptische aanvallen kan krijgen voor het volwassen is.Meestal is dit maar 1 keer,maar dat maakt niet uit.Maar er blijven nog vragen genoeg over……..

27. Ik heb Moederen met Autisme van Sigrid Landman ook gelezen.
    En herkende daar zoveel in van mijn dochter,die Pdd-Nos heeft met een verstandelijke beperking.
    En omdat er maar heel weinig boeken zijn die over meiden en vrouwen met autisme gaan. Ik ben heel erg benieuwd naar het vervolg……

28. Ik zou het boek graag willen winnen, omdat ik een zoon heb met autisme. En ik vind het steeds lastiger om met zijn gedrag om te gaan (puber). Door Sigrids kijk op de wereld zou dit wellicht weer iets kunnen verduidelijken.

29. Ik zou graag het boek “Chaos met autisme” willen winnen omdat m’n zoontje van 5 jaar waarschijnlijk een vorm van autisme heeft in combinatie met ADHD (PDD-NOS). Ik wil hier zo veel mogelijk over weten en hoe je het best met z’n gedrag om kan gaan want dit is niet altijd even gemakelijk……..

30. Dit boek zou ik graag willen winnen.
    Ik heb al vele boeken gelezen over autisme, dit boek verteld door iemand die zelf autistisch is lijkt mij een aanwinst voor mij.
    Mijn man en twee van mijn kinderen hebben PDD-NOS/ ADD.
    Ik heb ondertussen geleerd om zoveel mogelijk te begrijpen hoe het bij hun in hun hoofd werkt.
    Het zal mij nooit helemaal lukken om compleet te begrijpen hoe het is om autistisch te zijn. Een boek van iemand die zelf autsistisch is geeft mij nog meer handvatten om mijn gezin nog beter te begeleiden in de wereld van niet autistische mensen

31. ik zou heel graag het boek winnen:-) ik zal me even voorstellen ik ben moeder van 3 kinderen waarvan 2 autisme hebben en mijn partner heeft ook een autisme.

ons leven is dus best complex wij zijn helaas niet de eerste een de laatste! mensen onderschatten vaak de situatie. en weten het altijd zo goed voor een ander.

ik wil daarom en ik ook trots op iedere ouder en kind die zich staande weet tehouden in deze maatschappij en naar buiten gaat met zijn of haar verhaal. jullie hebben mooie kinderen en jullie zijn mooie mensen!!!!!

groeten Jacoline

32. Hallo allemaal,

Ik ben zeer benieuwd naar het boek, omdat ik al vele boeken heb geprobeerd, maar nog nooit is het een schrijver gelukt om het gevoel van autisme voor de autist zelf als wel voor zijn familieleden weer te geven in een boek!Het zou knap zijn als er eens een boek op de markt kwam die het werkelijke gevoel weergeeft van onmacht en verdriet die meestal door andere mensen worden veroorzaakt, doordat ze niet goed weten om te gaan met lieve mensen zoals autisten!

Groeten,Sandra

33. ben zelf autistisch met 3 kids, en wil het boek graag lezen voor info, om te kijken hoe andere dit doen
    met problemen en in het dagelijks leven.

34. ik zou het boek erg graag willen winnen,omdat onze zoon de diagnose PDD-NOS heeft en ik/wij er graag meer over zou willen lezen/weten.
    Het is vaak al moeilijk genoeg en daarom is alle info. en ervaringen van andere mensen erg welkom!

Groeten Marianne.

35. Ook ik zou graag kans maken op het boek. Wij hebben ook dagelijks met autisme te maken daar ons zoontje PDD-nos heeft. Je zou graag willen weten hoe het er in het hoofdje van je kind aan toe gaat. Het boek van Sigrid kan ons daar misschien wat meer inzichten in geven.

36. Sigrid, ik ben super trots op je dat je een boek hierover hebt uitgebracht
    Informatie over Autisme is er nooit genoeg
    Wij hebben zelf een dochter die het heeft
    Hoeveel boeken je ook leest je weet er nooit genoeg van als leek….
    Ik hoop daarom dat ik kans maak op dit boek
    en hier mijn dochter mee kan helpen…….

groeten en succes met de verkoop ervan….
    win ik hem niet , zal ik hem zeer zeker gaan kopen….

groeten Gonny

37. IK zou als moeder van een zoon(11) met asperger en een zoon met autistische kenmerken(18) maar ook in de familie veel autistische kenmerken waaronder ook mezelf en mijn vader verdenk graag willen lezen hoe dat toegaat in een gezin met autische moeder met kinderen. Ik hoop er veel uit te herkennen en meer begrip te krijgen voor mijn omgeving die mijn gezin en ik zelf vaak niet begrijp.

38. Ik zou graag het boek willen winnen, daar mijn dochter 1 zoon van elf heeft met de diagnose Adhd met Asperger, de dochter van 9 PDD-nos heeft en de kleinste van de 3, van 5 jaar getest gaat worden, plus haar echtgenoot heeft ook Asperger, ik zie dat het voor mijn dochter vaak te veel is, en misschien kan ik door het lezen van het boek haar meer bijstaan.

39. Ook mijn zoon heeft een vorm van autisme, nl. Asperger. Het is een heerlijk kind en door zijn geheel ander manier van denken verrast hij mij elke keer weer. Soms is het lastig, vooral voor hem, maar door veel structuur aan te bieden, ontwikkelt hij zich prima. Begrijpen zal ik hem nooit maar door dit boek zou ik graag even om het hoekje willen gluren…..

40. wij hebben een zoon van 14 jaar met asperger en heel graag zou ik het boek winnen om nog meer over autisme aan de weet te komen en vooral ook voor het onbegrip van de buitenwereld.
    Volgens mij kost het boek € 17,50,als ik het niet win koop ik het zelf,ben erg benieuwb.
    Veel succes,groetjes Carlita

41. Ons gezin met 3 jongens, waarvan de middelste Asperger heeft en de jongste PDD-Nos, is nogal hectisch. En dan zeg ik niks teveel. Heb ondertussen geleerd dat ik naast het zorgen voor mijn gezin ook goed voor mezelf moet zorgen! En daar hoort voor mij lezen bij, het liefst over autisme en nog het allerliefst ervaringsverhalen.
    Verder wil ik dat ook graag aan alle andere ouders als tip meegeven: blijf ook goed voor jezelf zorgen.

42. Ik zou het boek chaos met autisme graag willen lezen omdat mijn zoon nu 18 jaar met asperger zelf een enorme chaos in zijn hoofd heeft en ik hem op wat voor manier dan ook daar graag mee zou willen helpen. hijzelf kan de chaos vaak niet zo goed uitleggen en ik hoop iets van het boek te leren.
    Win ik hem niet koop ik hem zelf, het lijkt me een heel goed boek.

43. Ik vind het fijn om het boek te winnen omdat ik geïnteresseerd ben in de praktijk de alledaagse praktijk van een gezin met autisme. Heel leerzaam denk ik om te lezen maar ook realistisch..En als ik zo de youtubes filmpjes zie, en de korte impressie van boek lees denk ik; wat een prachtige stijl van schrijven!

44. ik zou graag het boek winnen omdat mijn zoon van 16 pdd-nos heeft en zijn leerkracht heeft gezegd tegen de jongens in de klas (is een jongens klas) dat zij geen kinderen zouden mogen krijgen want ze kunnen ze toch niet opvoeden
    ik vind deze uitspraak een beetje te voorbarig want we kunnen niet in de toekomst kijken
    daarom zou ik wilen weten hoe sigrid dit ervaard
    groetjes ilonka

45. De belangrijkste reden voor het winnen van het boek is eigenlijk het laten delen met de mensen om ons heen om ze te laten lezen hoe het is om met autisme te leven en dat je een gewoon gezin kunt hebben zoals ieder ander. Zou meer begrip om me heen willen krijgen voor mijn eigen situatie; ik ADHD met kenmerken van autisme, zoon PDDNOS en ADHD, tweede zoon ADHD met net te weinig kenmerken om daadwerkelijk de stempel te krijgen en een man die veel kenmerken van autisme vertoont.
    Het is super dat Sigrid er een boek over heeft geschreven dit is voor mij een geweldig hulpmiddel om mijn verhaal te ondersteunen en te verduidelijken wat voor mij zelf erg moeilijk is.

46. graag zou ik het boek willen winnen omdat het fijn is om te lezen dat er prima mee te leven valt.
    Zelf heb ik een zoontje met kenmerken van ASS en ben blij dat er nu een boek is met handvatten en wat dingen evt kunnen verduidelijken.

47. Ik zou enorm blij zijn als ik het boek zou winnen, omdat bij zowel mijn dochter (18) als mijn zoon (12) een vorm van autisme is geconstateerd. Zoals velen hier al aangeven, is er weinig tot geen begrip bij de meeste mensen en ik (als alleenstaand ouder) voel me hier vaak heel erg alleen in. Het lezen van een goed boek omtrent autisme geeft me ongetwijfeld meer steun en meer handvaten om er goed mee om te kunnen gaan zodat mijn kinderen geen “stempel” opgedrukt hoeven te krijgen.

48. Ook ik heb een zoon met autisme. (12)
    Wat ik in het boek hoop te lezen is hoe zij de chaos in haar hoofd ervaart, en dat ik dit dan kan begrijpen. Dat ik me beter kan in inleven hoe zij dit ervaart . Want als ik dit begrijp dan hoop ik dat ik mijn zoon ook beter kan begrijpen hierdoor. En meer begrip heb voor de chaos in zijn hoofd.
    Ik heb vaak wel vermoedens hoe hij denkt maar ik sla toch nog best wel vaak de plank mis.

49. Sinds 3 jaar weten we dat onze zoon PDD-Nos en Asperger heeft, hij is nu 17 jaar. Altijd geweten dat ik een speciale zoon heb, maar dat hij zo speciaal moest wezen is vaak moeilijk uit te leggen. Men ziet het niet en begrijpt dus niet waarom er anders (of juist speciaal en goed doordacht) gereageerd wordt.

Het zou zo fijn zijn om mensen met behulp van dit boek een beter inzicht te kunnen geven hoe een speciaal persoon denkt en functioneert. Een kijkje te kunnen geven in de wereld van een speciaal iemand, nl iemand met een autistische stoornis.

Om zo een vlammetje van inzicht en respect voor alle mensen, incl degenen die “anders” bevonden worden, te laten groeien tot een warme gloed. Begin bij jezelf, dan je naasten en maak de kring groter. Zoals Stef Bos ooit bezong “Breek de Stilte”.

Zou dat niet fantastisch zijn.

50. Yeetje wat een boel reacties, iedereen bedankt voor het meedoen. Helaas hebben wij maar 3 exemplaren om te verloten.
    De drie winnaars zijn: